Upphittad möbel

I helgen hittade jag en ny möbel nere i soprummet. Eller ny är kanske fel ord, den är rätt sliten och luktar unken tantparfym. Därför får den stå ute på balkongen och fungera som hem för min för tillfället rätt sparsamma kryddträdgård.

Upphittad möbel
Upphittad möbel 

Det är roligt att hitta möbler tycker jag. Vi har redan en bokhylla och en hallmöbel som plockats in från parkeringen här utanför.

Att ställa ut möbler och andra övergivna grejer på gatan är inget ovanligt här. En tisdag i månaden är det den stora ställ-ut-möbler-och-annat-gammalt-skräp-på-gatan-dagen. På onsdagmorgonen kommer nämligen sopbilen som samlar in stora sopor. Men innan sopbilen kommer saksamlarna. De består dels av sådana som jag som plockar med sig en eller annan sak som kan tänkas komma till användning och dels av mer professionella sakletare som åker runt med lastbilar och plockar upp allt som kan tänkas gå att reparera och sälja.

Flera små lastbilar cirkulerar runt runt i kvarteret under tisdagen för att spana in utbudet av övergivna saker.

En gång såg jag två sakletare som upptäckte samma sak samtidigt. En tvättmaskin. Då blev det slagsmål. Åtminstone ett verbalt sådant. Jag gick förbi på andra sidan vägen och såg aldrig vem som segrande gick ur tvättmaskinskampen.

Här utanför står just nu en halv bäddsoffa och en trasig tvättmaskin. Bäddsoffan kommer nog få stå kvar, men någonting säger mig att tvättmaskinen snart kommer att vara borta.


Uppdatering: Ha, nu kom precis en liten farbror på en flakmoppe och plockade med sig tvättmaskinen. Jag visste väl det. Trasiga tvättmaskiner har ett högt sakletarvärde.

Kommentarer
Postat av: Therese

Herman Lindqvist skriver väldigt underhållande om franska skrotletare i någon av kåseriböckerna Tacka katten för det eller På landet i Paris. Jag tror det är den första.

Här i Spanien har vi inte samma system utan conainrar uppställda för den som vill dumpa grovsopor. Då får man kliva i och rota. Vilket inte känns så lockande.

Kan tala om att din balkong har en större kryddträdgård än min , men jag har tänkt ändra på det. Vill också ha färska kryddor på balkongen

Postat av: Cocotte

Jasså minsann, de böckerna har jag inte läst. Men kanske borde.

Angående kryddorna så fick jag ett litet persiljeskott av pojkvännens mamma för ett tag sedan och kände mig illa tvungen att ta hand om det, köpa kruka och jord. Passade på att köpa en rosmarin också, och nu när jag har något att ställa dem på ska det snart bli flera:)

2006-05-09 @ 19:21:58
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Therese

Nja jag vet inte. Man klara sig bra utan att ha läst Herman också. En del av hans kåserier om livet som utlandssvensk (handlar mest om Frankrike , Spanien och Japan fast mest Frankrike då) är jättekul. Men det känns kanske lite gammalt ibland , och läser man många upprepar han sig en del.

Jag ska få dillfrön på lördag när mina förädrar kommer , vill gärna ha lite basilika , oregano och persilja också
Jag är bara rätt lat när det gäller att komma igång med sånt.

2006-05-09 @ 21:48:59
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Haha. Min kompis lyckades plocka åt sig en fullt användbar dator på en gata i Bastille. :)

2006-05-09 @ 22:26:57
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

barajagjohanna: Ja på Paris gator brukar man kunna hitta mycket kul. Men oftast hittar man något när man långt hemifrån och kan inte ta det med sig.
I min lilla parislya fanns bland annat en upphittad spegeldörr som fungerade som helfigursspegel.

2006-05-10 @ 09:00:53
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Mocca

Men vilken strålande idé. Och Vilka fynd man verkar kunna göra.

2006-05-10 @ 21:22:52
URL: http://mocca.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback