Asch-e-m

I fredags när jag var i Paris hade jag rätt många timmar att slå ihjäl mellan min intervju och tiden då jag bestämt träff med en kompis. Jag gick en sväng i Les Halles, Hallarna. Hallarna är ett stort shoppingcentrum mitt i Paris som till största delen ligger under jord. Det är absolut inte Paris charmigaste shopping, men rätt praktiskt.

Jag var en sväng på H&M. Jag gillar H&M. Ibland i alla fall. Det finns inget H&M i staden där jag bor så jag är inte där tillräckligt ofta för att hinna tröttna på det. På H&M i Paris, eller asch e m som det uttalas på franska, är det alltid mycket folk. Trängsel och långa köer. Jag samlade mod, excusez-moade mig fram bland galgar och cityshorts, och köade länge både till provrum och kassa.

Jag provade några klänningar inför sommarens bröllop. Är ingen klänningsmänniska, och i de flesta klänningar såg jag alldeles tokig ut. Dessutom verkar H&M:s storlekar bli större och större. Jag skulle gärna säga att det var jag som blir mindre och mindre, men så är det tyvärr inte. Franska storlekar är i allmänhet mindre än svenska. En fransk 38:a motsvarar en svensk storlek 36. H&M kör på samma storlekar i Sverige som i Frankrike. Därför finns det storleksguider att använda sig av för vilsna fransyskor. Jag skulle säga att en H&M-38:a motsvarar en fransk 42:a.

Kanske är det ett marknadsföringsknep att göra storlekarna större. För visst är det smickrande för en storvuxen person som jag själv att ha marginal i midjan när jag provar en kjol i storlek 38. Men det är inte något marknadsföringsknep som håller i längden. Åtminstone inte för dem som har små storlekar på riktigt.

Jag köpte i alla fall en klänning till slut. Eftersom bröllopet är i Sverige tyckte jag att det var bäst att köpa klänning på H&M för att vara säker på att inte vara ensam om den.

Klänning

Den borde man väl kunna ha på ett bröllop på landet där klädkoden är "sommarfin"?

Pojkvännens kommentar var: "Du ser inte tjock ut i den." Jag tror att det var en komplimang. Romantik nästan i klass med hushållsvågen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser väldigt bra ut. Tyckte först det var en provdocka på bilden, men anade sedan en kamera. Så A hade rätt. Provdockor är aldrig tjocka. M

2006-05-23 @ 11:57:09
Postat av: Krokofanten

Du ser jättefin ut i den! Borde passa bra till ditt blonda hår!

2006-05-23 @ 12:42:39
Postat av: Therese

Jättefin klänning. HM eller ache emme är väldigt populärt här i den spanska huvudstaden också. Alltid fullt av folk och trängsel och kö till provrummen.

Postat av: Cicci

Hallarna är en skum konstruktion tycker jag. Man bara irrar och irrar och måste gå tillbaka för att kunna gå till alla affärer, tja skum är den. Hoppas att intervjun gick bra! Jättefin klänning och tack för hjälpen med Bloggtoppen - det funkade!!! Vet inte hur många gånger jag har försökt, så merci beaucoup :)!

2006-05-23 @ 14:55:40
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Therese

Jag glömde ju att skriva , hoppas intervjuven gick bra.

2006-05-23 @ 16:07:24
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Polly

Trés jolie! Och visst är det skönt med grupptillhörighet.. :D

2006-05-23 @ 17:09:22
URL: http://pollybloggen.blogspot.com/
Postat av: Cocotte

Hihi, Cocotte goes modeblogg:)

M: Den var hyfsat plånboksvänlig också. 29 €.

Cicci: Kan väl erkänna att jag också har virrat bort mig i Hallarna ett par gånger.

Polly: Ja, man vill ju inte gärna sticka ut från mängden och komma i en fransk klänning eller något annat läskigt.

2006-05-23 @ 18:04:10
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Fred

Jag gillar H&M... Man hittar typ allt där...

Men pojkvännens komplimang ja, han måste jobba på det lite...

2006-05-23 @ 21:19:40
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Annette

Skitsnygg klänning.
Jag går till asch e emm när jag har franska storlekskomplex. Känns bra när stl M sitter litet löst i midjan...

2006-05-24 @ 09:00:47
URL: http://fransktkok.typepad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback