Ryanair

Ska Ryanair sluta flyga från Västerås? Det har jag missat. Synd tycker jag, nu när träden på Björnön kapas och allt. Helst skulle jag vilja att de öppnade en linje Paris Beauvais - Västerås men det är kanske att hoppas för mycket...

Jag är en van Ryanair-resenär. Har flugit med dem fler gånger än jag kan räkna på rak arm. Mest har jag nog rest mellan Paris Beauvais och Stockholm Skavsta. (Att kalla Beauvais för Paris är förresten minst lika konstigt som att kalla Nyköping och Västerås för Stockholm, men så är det ju med Ryanair.) Dessutom har jag flugit från Säve (Göteborg) ett par gånger. Till London och Frankfurt. Från Paris till Rom, från Frankfurt till Milano, från London till Clermont-Ferrand, och säkert någon mer stans som jag har glömt just nu.

Jag gillar Ryanair. Jag har aldrig haft problem med dem. Har ju läst om säkerhetsslarv och tråkig personalpolitik, men jag fortsätter flyga med dem ändå. Priset är den avgörande faktorn. Lite tråkigt kanske, men just nu är det så i alla fall. Hittar jag en billigare och bättre resa med ett annat flygbolag väljer jag den. Ryanair har sina fördelar, men "vanliga" flygbolag har andra fördelar som ibland kan väga upp priset. Som flygplatslokalisering, tidtabeller och tillgänglighet.

Det jobbigaste med Ryanair är att eftersom de inte har några bestämda sittplatser vill alla komma först in på planet och det är ett himla knuffande och puffande i boardingkön. Jag reser oftast själv och har därför inget som helst intresse av att komma ombord först. Jag brukar lugnt sitta på en bänk och titta på alla som knuffas och puffas en bra stund innan det egentligen är dags att gå ombord. Sedan när det lugnat ner sig lite kliver jag på, utan att knuffas för det mesta. Plats finns det ju alltid när man är ensam, det enda som kan vara jobbigt är om man har mycket handbagage och alla hyllorna är fulla. Men det brukar lösa sig, med lite knuffande och puffande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback