Plums i plurret

Jag var förresten och simmade igår till slut. Delvis inspirerad av Krokofanten som är så duktig och plaskar i poolen flera gånger i veckan.

I vilket fall som helst hade jag förberett mig noga, bland annat genom att införskaffa en ny badmössa eftersom det brukar vara obligatoriskt i franska badhus.

Det finns ett talessätt som lyder "allt klär en skönhet, men ingen klär i badmössa" och det kändes rätt passande när jag provade min mössa av det allra billigaste slaget. Jag tog i alla fall risken och visade upp mig i min mössa för min käraste pojkvän. Han skrattade högt, rått och länge, och sedan sa att han att han åtminstone inte behövde oroa sig för att jag skulle bi uppraggad i simhallen. Hmpf. Var inte så säker, jag har stött på intressenter både på Lidl och arbetsförmedlingen, försökte jag med, men det gick liksom inte hem, badmössan dämpade effekten.

Så igår packade jag min väska och rullade i väg till badhuset. Det kostar 1,50 € i inträde när man har ett ANPE- eller studentkort vilket känns rätt överkomligt. Jag gick in till skåpen för att byta om och upptäckte till min stora förskräckelse att jag glömt badmössan hemma. Jag som glatt mig så åt min blåa knopp. Fanns inte så mycket annat att göra än att återvända till receptionen och fråga om det verkligen var obligatoriskt med badmössa. Badhusdamen tittade på mig som om jag vore lite knäpp (folk tittar ofta på mig som om jag vore lite knäpp, undrar vad det beror på) och sa nej. Nej, man behövde inte ha badmössa. Jag hade lekt smurf i onödan. Jag satte upp håret i en knut, simmade en kilometer utan ragg och gick hem.

Tajta badbyxor måste man däremot ha. Alla kommer inte undan lika lätt...

Kommentarer
Postat av: Therese

Vilken rolig blogg du har. Speciellt för en frankofil som jag som lever i spansk exil. Jag har också blivit inspirerad av krokofanten. Tänker varje dag på att komma iväg till badhuset som bara är en epndeltågsstation bort men det blir inte av.... vet inte om man måste ha badmössa här

Postat av: Krokofanten

Nu blev det fart på er flickor... Det står på en fin inplastad lapp förhållningsregler och att individer med långt hår måste bära badmössa. Det finns en hel massa regler som säger att i duschen får man inte uppföra sig på ett sätt som kan väcka anstöt hos andra människor, vad det nu kan innebära... Kanske skall fråga nästa gång...
Vi får väl ta och träffas nån gång när Thérèse kommer till Paris. Kanske Tolken också vill träffas...

2006-03-03 @ 14:39:18
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: Cocotte

Ja nu blev det fart... Nu har jag ropat hem en stegräknare för en billig peng på ebay. Hoppas den funkar...

2006-03-03 @ 20:10:24
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Therese

Klart vi ska träffas i Paris. Jag kanske kör förbi när jag ska köra ner vår bil från Sverige. Annars blir det nog ett Parisbesök i höst eller möjligen i sommar. Börjar få abstinens nu;D

Cocotte , var i Frankrike håller du till? Jag har fattat att det inte är Paris men inte fattat var.

2006-03-07 @ 13:03:44
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Jag bor i Saint Quentin (02), i Picardie. Just nu i alla fall. Men söker jobb lite varstans så kanske hamnar någon annanstans så småningom... Annars är det bara en dryg timme med tåget in till Paris.

2006-03-07 @ 13:55:52
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback