Om en dag i Paris

Tack för lycka till-önskningarna. Intervjun gick inte helt åt skogen, men så mycket mer vågar jag nog inte säga. Jag kan berätta lite om gårdagen i alla fall.

Efter tisdagens storstrejker och jättedemonstrationer, kände jag inte riktigt fullt förtroende för franska järnvägen, SNCF. Strejken slutade officiellt klockan 8 på onsdagmorgonen och efter tidigare missöden med tåg ville jag inte ta några risker. Bestämde mig till slut för att ta 7.30-tåget. Då skulle jag vara framme i Paris strax innan nio och ha dryga två timmar på mig för att ta mig till intervjun.

Kom på den smarta idén att för säkerhets skull gå in på SNCF:s
hemsida på morgonen för att kolla om mitt tåg verkligen skulle gå som planerat. Där fick jag reda på tåget var 40 minuter försenat. Då är det ingen brådska tänkte jag men vågade ändå inte lita fullt ut på SNCF och Internet och kom till stationen strax efter 7.30. Då hade förstås mitt tåg redan gått. Det var inte alls försenat.

Häpp.

Som tur var för mig var 7.11-tåget försenat så jag kunde ta det istället och kom fram till Gare du Nord i nästan lika god tid som jag hade planerat.

Sedan åkte jag tvåans tunnelbana hit ungefär:

Champsan

Anslöt till alla andra turister på Champs-Elysées och tog upp min lilla kartbok ur handväskan. Gick åt andra hållet än bilden är tagen och svängde höger här:

Louis 

Gick sedan en bit till och svängde vänster vid Hermès och sedan var jag framme. Fast jag var en och en halv timme för tidig och det går ju inte för sig, så jag roade mig med att gå några varv runt kvarteret och kolla i skyltfönster. Flämtade över Cartiers priser och fnissade åt boutiquerna som inte bara har skyltdockor i mänsklig form utan också i form av hundar. Ja, för hur ska man annars visa upp ett Gucci-hundhalsband liksom?

Intervjun tog kanske två timmar men då ingick en del väntetid. Jag hade en intervju med en rekryteringskonsult och en med monsieur chefen. Ungefär 50/50 engelska och franska var det nog. Jobbet lät verkligen jätteintressant. Nästan så där lite för bra för att vara sant. Vill jättegärna ha det men vågar inte hoppas alltför mycket eftersom de sa att de skulle intervjua "så många som möjligt". Vad ska det tjäna till undrar jag? Det räcker väl fint med mig. Eller?

Resten av dagen vandrade jag runt i Paris. Att avverka en eftermiddag i Paris är som bekant inte speciellt svårt. Jag kollade en del i affärer men mest bara vandrade jag, andades parisluft och tittade. Det finns så mycket att se i Paris. Överallt. Jag kollade in Le Petit Palais och Le Grand Palais eftersom jag inte varit där sedan de blev färdigrenoverade. Korsade Seine ett par gånger. Knäppte några kort.

Pont Alexandre III

Ja, och så var jag på Louvren också. Det är gratis för arbetslösa. Jag förundrades ännu en gång över hur lilla Mona Lisa har kunnat bli världens mest kända tavla. Vad är marknadsföringsknepet?

Le Louvre

Jag vandrade runt där i Paris och tänkte än en gång att jag gillar verkligen den här staden. Den har så mycket att erbjuda. Sedan tog jag pendeltåget RER B från Hallarna till Gare du Nord. Det var störningar på linjen och folk kämpade för livet för att lyckas klämma sig in i någon av de överfulla vagnarna. Sedan stod vi där. Människa mot människa, tajtare packade än sardiner och jag tänkte än en gång att jag gillar verkligen inte den här stora staden.

För det är stort Paris. Det känner mina fötter idag om inte annat.

Ömma fötter på Louvren
 Trötta fötter och trasiga strumpor på Louvren

Kommentarer
Postat av: Thérèse

Har också svårt att förstå hur den lilla MonaLisa blivit så berömd. Nike från Samotrake som står i en trappa i Louvren är väl underbar?

Postat av: Cocotte

Ja segergudinnan på sin båt är en riktig snygging och gör sig riktigt bra i just den trappan:)

2006-03-30 @ 17:49:52
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Frida

Jag har sett Mona Lisa en gång eller nästan i alla fall. Hon var liiiten och framför henne stod ett stort gäng japaner. Det lilla jag såg imponerade föga. Hennes berömda leende tycker jag mest är läskigt, som om hon är kapabel till många hemska saker...

2006-03-30 @ 21:16:31
Postat av: barajagjohanna

Åh. Paris me manques. Men jag åker sista april. :)
Usch vad jag känner igen de där fulla vagnarna, packade som sardiner, FY, jag fick panik när det var strejk. Det slutade med att jag panikslagen lyckades ta mig ur métron och gick hem... vilket tog ungefär två timmar. Hehe.

2006-03-30 @ 22:22:27
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Mocca

Tack för rundturen i Paris :)
Håller med dig, det klart att det hade räckt med att bara intervjuat dig! Hoppas att det går, speciellt eftersom du gärna vill ha jobbet.
Så jag fortsätter att hålla tummarna :)

2006-03-30 @ 23:39:55
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: Cocotte

Frida: Ja, visst är hon lite scary med sitt kluriga leende.

barajagjohanna: Kul att åka tillbaka till Paris:) Ibland kan jag känna det är trevligare att vara turist i Paris än att bo där. Men det är mest när det är trångt i metron och när jag kollar hyrespriser och så... Paris är häftigt.

Mocca: Ja håll tummarna för mig. Vill verkligen jättegärna ha jobbet. Har en intervju i nästa vecka för ett annat jobb också, men det vill jag inte ha lika mycket. Fast här är inte direkt läge att vara kräsen, vilket jobb som helst skulle sitta fint för mig just nu.

2006-03-31 @ 16:59:54
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback