Dagens sak - min sovsäck

Dagens sak är min sovsäck. X-treme light 800 heter den, men till skillnad från stavmixern har den inget smeknamn. Den införskaffades strax efter jul tack vare ett presentkort som snygge fransmannen fått från sitt jobb. Med tanke på alla golv vi övernattat och frusit på tyckte vi att det var en bra investering att skaffa oss varsin sovsäck.

Sova säck

Jag ville helst ha en sovsäck som var liten och nätt. Behändig liksom, så att man kan ploppa ner den i handväskan tillsammans med linsburken och tandborsten utifall att man skulle sova borta någon natt. Fransmannen som är lite frusen av sig ville helst ha en sovsäck som kunde hålla honom varm och som inte var för kort. Och helst ville vi ha samma lika sovsäckar för att kunna sätta ihop dem om det skulle behövas.

Inte alltför många krav kan tyckas, men visade sig att utbudet av sovsäckar var ganska begränsat i vår lilla stad. Framför allt  varma modeller i handväsksformat och för personer över 1,90. Men så en dag sprang vi på X-treme light 800 och det var kanske inte kärlek vid första ögonkastet, men det klickade hyfsat. Den väger 770 gram och passar kanske inte i handväskan men väl i helgövernattningsryggsäcken och den ska klara temperaturer ner till en minusgrad (fast det hoppas jag att den ska slippa).

Sovsäcken har redan fått besöka Paris några gånger och en skidort. Snart ska den få resa till Toulouse, Marseille och Montpellier, och antagligen till Clermont-Ferrand också. Den var rätt dyr, 50-60 euro tror jag att den kostade. Men å andra sidan är ju en sovsäck inte något man köper varje dag och det är rätt skönt att slippa frysa och att slippa släpa på en stor kluns.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback