Dagens sak - jag kallar den min turbo

Min blogg saknar ordning, tema och kategorier. Lite som jag själv kanske. Alla inlägg går under kategorin "allmänt". Men nu har jag tagit mod till mig och startat en ny kategori. Den heter Dagens sak och här tänkte jag visa upp lite saker. Det är kul med saker och jag har rätt många, även om jag fortfarande lever lite resväskeliv.

Dagens sak är min stavmixer. Eller heter det kanske mixerstav?

Stavmixer

Den inhandlades för ett par månaders sedan och har sedan dess fått arbeta mycket. Mest använder jag den till att göra soppor. Vi äter soppa minst en gång i veckan. Oftast fler. Soppa är praktiskt, enkelt, gott och billigt. Dessutom kan den varieras i sin oändlighet och även om jag fortfarande inte provat att koka soppa på en spik så brukar soppan få bestå av lite allt möjligt, beroende på vad som finns i kylskåpet. Ett enkelt grundrecept ser väl ut ungefär så här, men mängder och grönsaker, ja allt, kan varieras efter behag.

Soppa
4-6 potatisar
4-5 morötter
1 purjolök
2 buljongtärningar (grönsaks- eller kycklingbuljong)
1 dryg liter vatter

Skala och skiva grönsakerna. Lägg i en stor kastrull (jag kör med cocotte-minute), häll i vatten, smula ner buljongtärningarna och låt koka tills allt är mjukt och fint. Mixa slätt. Salta och peppra efter behag. Servera. Har man en gammal baguette hemma är det perfekt att ha i som krutonger. Ost är också gott i soppan. Riven eller i bitar.

Mixerstaven, eller var det stavmixern, är bra till mycket annat också. Bland annat smoothies. Mixa ihop lite halvtinade bär med fromage blanc eller yoghurt. Sockra lite och vips är det en efterrätt.

Dessutom gillar jag att min mixer heter Turbomix Plus. Det låter bra. Jag kallar den min turbo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback