Dagens sak är cocotte

Dagens sak måste nog faktiskt bli en cocotte. Inte så mycket för att det är något som jag använder varje dag, utan mest för att det är något som heter samma sak som min blogg. Ja, för själv heter jag inte Cocotte på riktigt, jag heter Sara, men det finns så många andra Sara redan att jag kände mig tvungen att komma på något annat.

Varför heter då min blogg Cocotte? Det kan man undra. Skulle gärna komma med en lång, fin och meningsfull förklaring men det finns tyvärr ingen. Det bara blev så. Liksom.

En dag kom jag på att jag hade lust att starta en blogg. Jag hade ingen särskild idé om ett tema eller syfte med bloggen, jag hade bara lust att ha en. Jag hamnade på blogg.se, började registrera min blogg och kom ganska snabbt till en tom ruta där jag var tvungen att välja ett namn till min blivande bloggadress.

Jag ville att den skulle heta något franskt, men inte alltför krångligt (de flesta franska ord är ju rätt krångliga, som aujourd’hui och anticonstitutionnellement), och till slut bara blev det Cocotte.

Senare har jag fått reda på att pojkvännens kusin kallas för Cocotte av sina kompisar, eftersom han aldrig lyckas skjuta några andra djur än de som flyger på deras jaktrundor. Men det är en annan historia.

En cocotte är nämligen inte nödvändigtvis en sådan gryta som på bilden. Det kan vara en hel massa saker. En bildsökning på Google visar på cocottes mångfald.


Cocotte
Liten cocotte fylld med ”paupiettes de veau” i tomatsås. (Jaja, det ser kanske inte så gott ut, men det var helt okej. Jag hade ingen annan cocottebild.)

Kommentarer
Postat av: Frida

Jaha, man lär sig något nytt varje dag. Hade ingen aning om att jag hade en cocotte i köksskåpet. Jag kände bara cocotte som de där små formarna som man kan gör ägg i. Men så har jag inte lagat så mycket mat i Frankrike heller...

2006-03-28 @ 17:04:12
Postat av: Mocca

Det hade jag inte en aning om....jag har minsan klurat på vad cocotte är för ngt.
Nu vet jag :)

Postat av: hinirags

DES PAUPIETTES DE VEAU!!!! De quoi changer de vos cochonneries suédoises!! :D Bien entendu je plaisante, mais ça fait plaisir de voir de la nourriture française... :)

2006-04-16 @ 21:11:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback