Leve kungen och det indiska köket

Idag är det Sveriges nationaldag. Det hade jag i likhet med de flesta andra svenskar, möjligen bortsett från kungen, inte tänkt fira.

Förra året firade jag nationaldagen på en indisk restaurang i norra Paris. Det var inget uttänkt firande utan mer något av en slump att vi kom på att det var Sveriges nationaldag någon gång under själva middagen. Kanske beställde vi in ett extra naan-bröd för att fira den svenska flaggan. Jag kommer inte ihåg. Antagligen inte.

Om man vill äta indiskt i Paris finns det gott om restauranger i området precis söder om metrostationen
La Chapelle samt på Passage Brady, en smal liten gränd nära metro Strasbourg-Saint-Denis och Chateau d’Eau som är proppfull av indiska restauranger. Alla erbjuder traditionella rätter och menyer till överkomliga priser och eftersom restaurangerna ligger på rad finns där inkastare som gör allt för att få dig att välja just deras curry. Är man kille och inte så kräsen kan man dessutom passa på att klippa sig på Passage Brady. Sex euro tror jag det brukar kosta, men man får inte ha allt för stora förhoppningar, alla brukar komma ut med ungefär samma frisyr.

Kommentarer
Postat av: Annica

Ser inte någon bra anledning till att fira nationaldagen. Men skulle jag få för mig att springa runt med en svensk flagga här och sjunga nationalsången så skulle jag väl bli jagad och kallad för nazist/rasist.

Kanske trist att det är så :/

Postat av: Cocotte

Annica: Nej det finns väl inte direkt någon anledning. Den känns lite forcerad. Men indisk mat är gott oavsett om det är nationaldag eller inte...

2006-06-06 @ 19:50:10
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Therese

Det finns alltid en anledning att äta indiskt;) Flaggviftandet spar nog dom flesta till på lördag då Sverige spelar sin första match i fotbolls-VM. Känns lite mer spontant och mindre forcerat.

2006-06-06 @ 20:55:09
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Frida

Vet inte om man kan kalla det firande direkt men vi bjöd pojkvännens föräldrar på matjessill och färskpotatis. På annat håll i stan slogs nynazister med antifascister. Kul för dem att de har fått en alldeles egen "bråka-så-mycket-ni-vill-dag" för själv kände jag precis som er andra att hela nationaldagsfirandet känns lite ansträngt.

2006-06-06 @ 22:14:56
Postat av: Frida

Vet inte om man kan kalla det för firande direkt men vi använde den nya helgdagen till att bjuda pojkvännens föräldrar på matjessill och färskpotatis. På annat håll i stan slogs nynazister med antifascister. Känns lite som om de har fått en egen "slåss-så mycket-ni-vill-dag" eftersom de flesta av oss andra verka undra vad sjutton det är vi firar...

2006-06-06 @ 22:23:15
Postat av: Frida

Oj, trodde det första meddelandet försvann i cyberrymden. Pardon.

2006-06-06 @ 22:32:26
Postat av: Cocotte

Frida: Det krånglar lite med kommentarsfunktionen ibland.
Matjessill och färskpotatis låter gott. Själv lagade jag köttbullar för andra gången i mitt liv tror jag (de blev platta som små minipannbiffar) men det var ungefär ett lika uttänkt firande som middagen på den indiska restaurangen.
Tråkigt att nationaldagen ska bli till en "bråkdag"...

2006-06-07 @ 11:10:46
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Fred

Jag tycker att faktumet att det blev en helgdag har gjort att fler firar (och inte bara genom att demonstrera iklädda brunar skjortor), det var många som idrottade där jag bor, många som gick på stan och tittade på aktiviteter, som åt pick nick... det blev knapp någon bråk (polisen körde iväg antifasciterna) men trist med rasister på våra gator...

2006-06-09 @ 23:13:35
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback