Le grand nord

Pojkvännens morbror och moster samt två av deras vänner är ute på en långresa. Från Saint-Julien-de-Coppel i Auvergne till Nordkap och så hem igen. I husbil. Över tusen mil tror jag att de ska åka. Ungefär en månad ska de vara ute, och enligt senaste rapporten är de just nu i Bergen. En annan familjemedlem har skapat en reseblogg till dem där man kan följa deras resa, Auvernord.

Karta 
Resrutt Saint-Julien-de-Coppel - Nordkap

Jag har aldrig varit så långt norrut som Nordkap. I somras var jag för första gången norr om polcirkeln när jag var ute på en road trip med fem franska kompisar. För fransmännen var det en viktigt del av resan att vi skulle passera polcirkeln. Själv hade jag aldrig tänkt tanken på att åka norr om polcirkeln just för att åka norr om polcirkeln. Däremot hade jag länge velat åka norrut och upptäcka norra Sverige och Norge. Oftast blir det ju så att man åker söderut istället för norrut trots att det säkert finns massor se i norr. När jag pluggade i Göteborg kände jag en hel del Erasmusstudenter. De åkte nästa alla till Kiruna och tyckte det var konstigt att jag aldrig varit i Lappland, jag som var svensk och allt. Och det är kanske lite konstigt, men det är ju så himla långt. Nästan så att det är närmare till Frankrike...

För pojkvännens morbror har just Nordkap länge varit en dröm. Efter att vi pratat om och visat bilder från vår resa bestämde han sig till slut för att göra drömmen till verklighet. I ett år har de hållit på och planerat varje detalj av resan. Jag har försökt hjälpa till så gott jag kunnat, men de är mest intresserade av Norge, Sverige ser de mest som en genomfartsled för att nå den norska kusten och Nordkap. Jag förstår dem för Norge är verkligen vackert, men jag kan väl erkänna att jag är lite besviken över att de inte ens vill stanna till i Stockholm. Vår vackra hufvudstad.

Fjord, Norge 2005---Natt i Norge
Norge är vackert. Två bilder från förra sommarens resa. Norgefjord och norgenatt.

Kommentarer
Postat av: Pistache

Vackra bilder!
Det är lustigt hur man missar sånt som är nära en själv... Förra sommaren åkte vi genom Norge på vägen hem från släkten i Norrland, och det är otroligt vackert. Geirangerfjorden med sitt turkosa vatten känns som Medelhavet och det är svårt att tro att man är så nära Sverige.

Postat av: Frida

Ska erkänna att jag aldrig varit norr om Östersund och det lär visst vara mitten av Sverige. Men som du säger, det är ju så långt ochp å nåt sätt attraheras jag mer av Paris caféer än av fjordar och mygg. Fast visst är det vackert i Norge. Det är det säkert i Norrland också om man tar sig dit...

2006-06-09 @ 22:27:21
Postat av: Therese

Det låter som en härlig resa. Jag har aldirg varit norr om Tärnaby i södra Lappland. Jag skulle gärna åka till Nordkap. Precis som du har jag känt Erasmus studenter och folk som kommit till Sverige för att jobba. Nästan alla jag har känt har rest till norra Sverige och Norge. Jag har tänkt på det ibland men det blir inta av. Jag tror det är lättare att hitta en stockholmare eller göteborgare som har varit i Rom än i Kiruna. Jag kommer nog att kika in på den här resebloggen , bra att öva min kassa franska och kul att se vad dom tycker om sin resa.

2006-06-10 @ 21:40:00
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Jag måste skämmas, jag har aldrig varit norr om Åre! Det ligger väl inte ens i mitten av Sverige, och jag som ändå är uppvuxen i Falun... som visserligen ligger nedanför mitten, men som folk söder om Stockholm anser vara Norrland.
Skulle vilja se norra Sverige, även Norge. Har bara varit i Oslo i två dagar.
Vackra fjordar du har fotat.

2006-06-10 @ 22:13:18
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

Pistache: Ja Norge är verkligen jättefint. Dessutom hade vi tur med vädret när vi var där. Sol och varmt hela tiden.

Frida: Ja Norrland är ju liksom lite åt fel håll...

Therese: Det är väl mer exotiskt för utlänningar än för oss även om vi inte heller har varit där. Själv skulle jag gärna åka och vandra i Sarek, men jag vet inte riktigt när det ska bli av.

barajagjohanna: Falun stannade vi också i på vår road trip:)

2006-06-11 @ 17:14:41
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback