La plage

Gårdagen tillbringades vid havet. Närmare bestämt på Fort-Mahon-Plage. En ny bekantskap, men Picardies och Nord-Pas-de-Calais olika badorter är sig rätt lika med sitt tidvatten och sina vita sandstränder som aldrig tar slut. Vi spelade strandpingis, badade i en Engelsk kanal som inte alls var så kall som jag trodde att den skulle vara, läste bok och tittade på folk. Jag smorde in mig ordentilgt flera gånger och idag är jag bara lite rosaflammig vilket får räknas som ett okej resultat efter en dag i solen för en blekfis som jag.

La plage

Temperaturen var strax under trettio grader. Sanden var varm men vattnet var enligt en skylt bara tretton grader. Tror inte att det stämde. Jag har badat i vatten som varit tretton grader och gårdagens vatten var betydligt varmare. Kanske var det tack vare solen, långgrundheten och tidvattnet.

Jag såg inte matchen. Vi kollade in på några av strandpromenadens pubar för att se om någon visade den. Alla visade finalen i franska rugbyligan där Biarritz vann över Toulouse. Kanske var det lika bra det. 0-0 mot Trinidad och Tobago var väl antagligen inget att se. Ganska pinsamt för Sverige som den franske radiokommentatorn uttryckte det i bilen på vägen hem.

Kommentarer
Postat av: Pistache

Låter trevligt och skönt & du har rätt i att matchen inte var mycket att se! Jag är en usel förlorare & det hjälper inte att jag kan skylla på andra eftersom jag inte ens är ansvarig för förlusten, det gör mig bara värre ;-)

Postat av: Therese

Är rugby stort i Frankrike? Det förknippar jag mest med USA och Canada och inte direkt Europa. Jag trodde Frankrike var ett land av fotbollsfanatiker i stil med Spanien. Men jag har faktiskt ingen koll alls på sport så vad vet jag

2006-06-12 @ 16:15:59
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Ja rugby är stort. Inte lika stort som fotboll och det är framför allt i vissa regioner och städer som det är populärt (Toulouse och Biarritz är två exempel).
Frankrike deltar i den så kallade sexnationsturneringen tillsammans med England, Wales, Skottland, Irland och Italien. Det är väl där och så i Australien, Nya Zealand och Sydafrika som det är som mest poppis med rugby...

I USA spelar de nog mer amerikank fotboll än rugby, men det är ju lite same, same egentligen;)

Och sedan är rugby kanske lite extra stort i mina kretsar eftersom jag har flera kompisar som spelar (därav mina rugbykunskaper:).

2006-06-12 @ 16:49:40
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Emelie

Ja minsann, det var en urtrist match.

2006-06-13 @ 19:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback