Frankrikebloggar

Att jag bor i Frankrike är ju ingen hemlighet. Jag tycks skriva Frankrike i varenda inlägg jag gör. Frankrike. Frankrike. Frankrike. La France, Monsieur, la France! Det var aldrig meningen att Cocotte skulle bli en utpräglad frankrikeblogg. Eller var det det kanske? Den kanske borde bli det? Jag söker fortfarande efter meningen bakom den här bloggen. Jag vet bara att jag gillar att skriva, och eftersom jag är i Frankrike kan jag ju skriva om det. Ibland.

Enligt
bloggkartan.se finns förutom Cocotte tre till svenska bloggar i Frankrike, nämligen:

* Med barnen i Paris
* Krokofanten i Frankrike
* Karin Stensdotter

Förutom dem finns även Bodil Malmstens blogg Finistère, Sofia och Roberts Frankrikeliv samt Annettes matblogg I mitt franska kök som alltid får det att vattnas i munnen.

Finns det fler svenska bloggar skrivna från Frankrike? Jag är nyfiken.

Sedan vet jag två fina bloggar skrivna av fransyskor i Sverige. Det är ju ungefär samma sak. Fast tvärtom. Och på franska.
Lugnet och Fred
Hibiscus

Sedan måste jag förstås passa på att nämna barajagjohanna och Thérèse, som visserligen inte bor i Frankrike men som gillar landet skarpt:)

Kollar man på min personprofil på blogg.se däremot står det inte att jag bor i Frankrike utan i Västerås. Man kunde inte välja att bo i utlandet, åtminstone inte när jag registrerade mig. Jag är född och uppvuxen i Västerås, och "Mälarstaden" som kommunens marknadsförare gärna vill kalla den kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Och vill man så kan man säkert skönja min västmanländska även när jag pratar franska.

Place de l'Hôtel de Ville, Saint-Quentin 
Ett torg i, ja just precis, Frankrike. Närmare bestämt Saint-Quentin.

Kommentarer
Postat av: hibiscus

Oh merci cocotte ! :-)
Jag ser att vi har ungefär samma bloggvanor. :-) Men du fick mig att upptäcka Karins Stensdotters blog. Det var kul !
Jag tycker att det är roligt och intressant att läsa om andras liv i utländska länder.

Postat av: barajagjohanna

Haha, jag tror att jag och Therese är lika glada över att bli länkade till, alltid roligt. Jag borde nog skaffa mig en Frankrike-kategori på bloggen. Kanske. :)

Kul att du länkade till bloggar på franska. Då kanske jag kan träna språket lite...

2006-06-13 @ 14:56:10
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Åh vad roligt att få vara med här. Jag hoppas ju kunna blogga från Frankrike i framtiden.... Men jag vet inte , vi får se , just nu ska jag vara 1.5 år i Madrid sen vet jag inte. Skulle det finnas någon jobbmöjlighet för mig eller maken i Frankrike så flyttar vi absolut dit

2006-06-13 @ 17:01:55
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Just ja, nu kom jag på vad jag skulle säga! Det där med dialekter... haha! Jag var och tränade på Gym Suédoise i Paris. Ett pass ungefär som Friskis & Svettis. Det var en stockholmskille som ledde passet och han pratade en sådan fruktansvärd stockholmsfranska att jag knappt kunde hålla mig för skratt! Tänk stockholmarnas "i" och "e" t.ex, så sa han PÅ FRANSKA! Det lät kul.
Vem vet, själv kanske jag pratar franska med dalmål... :)

2006-06-13 @ 18:55:39
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

Göteborgsfranskan är en höjdare också.

Dalmålsfranska borde bli en snygg blandning:)

2006-06-13 @ 23:59:27
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Therese

Jag hade en lärare på universitetet som pratade extrem göteborgs-engelska. En höjdare!

2006-06-14 @ 01:23:18
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Fred

Tack så mycket Cocotte!

... min första svensklärare var finlandsvensk, jag har tyvärr blivit av med den exotiska dialekten...

2006-06-18 @ 11:49:38
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback