Barbapapa

Läste en artikel i Le Monde om kineserna i Belleville i Paris. Tänkte att jag skulle skriva något om det, delvis eftersom jag bodde i de kvarteren när jag var i Paris. Men orkade inte riktigt. En annan gång kanske. Dessutom hittar jag inte de bilder jag ville visa.

Istället hittade jag en rad olika bilder på  diverse Barbapapaprylar. Jag ser Barbapapa överallt. Jag tror att det hela började ungefär i samma veva som den här msn-konversationen jag hade med min käre bror. Det gör i och för sig ingenting. Att jag ser Barbapapa vart jag än går menar jag. Jag gillar Barbapapa.

Barbashoppingbag 
Barbashoppingbag

Jag har alltid trott att Barbapapa var fransk. Men så läste jag att han var japan. Kan verkligen en rosa pappa med ett så franskt namn som Barbapapa vara japan tänkte jag. Det krävde närmare efterforskning.

Barbalampa 
Barbalampa

När jag skriver att Barbapapa är ett franskt namn betyder inte det att det finns en massa fransmän som heter Barbapapa, utan att ordet Barbapapa syftar på orden barbe à papa som betyder pappas skägg men som också är det franska namnet på sockervadd. Sockervadd ser ju ut som en pappas skägg. Inte min pappas dock. Han har inget skägg. Säger man barbe à papa fort blir det barbapapa. I Frankrike är dessutom sockervadd oftast rosa, och då ser det ut som Barbapapa. Eller Barbapapa ser ut som sockervadd.

Barbe à papa 
Barbe à papa, barbapapa, sockervadd

Barbapapa är sockervadd. Sockervadd är barbapapa. Men är Barbapapa fransman eller är han japan?

Barbabäbikläder 
Barbatröjor

Jag kollade in Barbapapas hemsida och hos min vän Wikipedia och upptäckte att böckerna om Barpapapa skrevs i Paris, men de tecknade filmerna gjordes i Japan. Alltså är han lite av båda. Kanske har han dubbelt pass. Eller kanske kommer han från Barbaland och har ett barbapass Jag tror inte Barbapapa behöver någon nationalitet för att veta sin identitet. Han kan ju i vilket fall som helst förvandla sig till vad han vill och smälta in lite överallt.

Barbaväska 
Barbaväska och barbaplånböcker

Här finns en bra barbasida där man bland annat kan läsa barbaböcker, lära sig mer om barbabarnen och möta personerna bakom Barbapapa.

Ha en bra barbakväll allihop, nu ska jag laga lasagne. Barbalasagne blir det nog.

Kommentarer
Postat av: Bellis

Hihi, det var exakt en sån där shoppingbag med Barapappa som jag såg på Printemps i februari när vi var i Paris. Jag undrade om inte Tolken använde en sådan när hon skulle handla för sin stora familj mitt i Paris, för inte tar man väl bilen ett par kvarter bort för att handla kvällsmiddagen...

2006-06-14 @ 22:05:10
Postat av: Christer

Jag gillade verkligen Barbapappa när jag var liten, men jag hade dem på italienska :) Skön artikel!

Postat av: Therese

Jättekul skrivet. Min 4 åring gillar barbapappa så jag har sett en del på sista tiden. Kul för jag tittade också på barbapappa när jag var liten. Jag hade ingen aning om att sockervadd hette Barbe à papa på franska, och att den oftast var rosa i Frankrike. Men jag brukar inte äta det så ofta.

2006-06-14 @ 23:53:12
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Anonym

barbapappa är cool, och hans familj med. :P nu har det kommit såna saker även till lilla västerås. det är roligt!

2006-06-16 @ 08:39:52
Postat av: Anonym

det var alltså kristiina som skrev det förra inlägget. :)

2006-06-16 @ 08:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback