Copy-paste-sjukan

Jag som trodde att vi var botade. Så enkelt var det tydligen inte. Nu har datorn återtagit sina dåliga vanor igen.

Jag kan inte koppi-pejsta! (Det ser nästan finskt ut när jag skriver det så...) Jag blir tokig. Jag sliter mitt hår som tjurfäktaren i Tjuren Ferdinand. Vare sig om jag använder mig av ctrl-c, ctrl-x, ctrl-v, högerklick, de små symbolerna eller redigeramenyn fungerar det. Klistrar jag in i Word, Photoshop eller liknande gör datorn automatiskt en print screen av sidan där jag är och klistrar in den istället för det jag kopierat eller klippt ut. I Internet Explorer kan jag inte klistra in alls. Antagligen för att det inte går att klistra in en print screen här bara så där.

Men så ibland funkar det plötsligt. Ett litet tag. Som ett litet ljus i mörkret, en svalkande vind i värmen. Plötsligt kan jag klistra in vad jag vill, och allting är som vanligt igen. Men de lyckostunderna kommer inte speciellt ofta och varar inte speciellt länge. Sedan återgår jag till hårslitningen.

Jag
trodde att vi hade fått virus (inte ens en länk kan jag kopiera, jag får skriva in manuellt) och att jag lyckats bota det. Men nu vet jag inte längre. Ett återfall? Jag har Norton anti-virus och han hittar ingenting den här gången. Förut hittade han grejer och allting var frid och fröjd ett tag. 

Är det någon som har haft samma problem och vet hur man blir frisk? Så här blir det när jag klistrar in i Photoshop till exempel (och nej jag har inte tryckt på Print Screen, bara på Paste):
 

Copy-paste-sjukan
Print screen, på print screen, på print screen...


Kommentarer
Postat av: rupert

datorn har kanske fått värmeslag. läs de här kommentarerna
http://utrikes.blogspot.com/2006/06/dataproblem.html

2006-07-20 @ 10:30:34
Postat av: Cocotte

En länk. Som jag inte kan kopiera och klistra in...

Men det där inlägget har jag redan läst. Ska läsa om det för att se om det kan vara samma sjukdom.

Postat av: Maria

Hmm, klicka töm urklipp och töm cachen. Prova sedan att klistra in i paint ( finns på tillbehörslistan i windows) om det ändå inte funkar. Good luck!

2006-07-20 @ 12:03:06
URL: http://maria.blogg.se
Postat av: Cocotte

Maria: Tack för tipsen.
Jag har gjort diskrensning och tömt det mesta tror jag. När jag öppnar "Urklipp i Office" i Word ligger där två print screen. Jag trycker "Radera allt", då står det cirka 2 sekunder att urklipp är tomt men sedan dyker de där två print-screenarna upp automatiskt igen nästan på en gång. Det är mycket mystiskt...

2006-07-20 @ 13:33:40
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Therese

Jag tycker inte din sjukdom verkar påminna om min. Min dator funkade som den skulle men blev plötsligt för varm och stängde av sig själv. Jag har aldrig haft koppi-pejst-problem. Önskar att jag kunde hjälpa dig men jag är inte bra på datorer så tyvärr

2006-07-20 @ 17:57:38
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Illectric

Testa att ladda ner Grisofts gratis-antivirus. Brukar fungera bra när jag hjälpt andra som har olika typer av problem med PC-datorer som inte betersig som ägaren vill. Ofta är det både databacieller och en padock eller två med trojanska hästar som ligger bakom.
Jag är osäker på hur bra Norton är på dessa.
Och eftersom den är gratis (och således fullt laglig!!!) skadar det inte att testa. Dock har jag varit med om en gång det skapat konflikt med befintlig antivirus. Så ett tips kan vara att avinstallera Norton först. Lycka till!

2006-07-20 @ 22:03:52
URL: http://www.grisoft.com
Postat av: Den tjocke konsulten

Installera INTE flera olika antivirusprogram samtidigt, det är reciepe for disaster. Det fanns en worm för några år sedan som sabbade just klipp/klistra funktionen men de hålen den använde är patchade sen länge. Vad kör du för brandvägg (har du ingen så börja med att dra igång windows inbyggda)? Är din Norton prenumeration betald och har du de senaste virusdefinitionerna?

Jag hade låtit Windows defender kasta ett öga på din maskin, samexisterar fint med Norton: www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx

Kör även MS Update från update.microsoft.com och se till att allt har de senaste versionerna/patcharna.

2006-07-20 @ 22:41:10
URL: http://www.ibm.com
Postat av: Cocotte

Illectric och konsulten: Tack för era tips. De uppskattas verkligen.

Ska kolla windows defender och update, och sedan kanske testa att avinstallera Norton och testa Grisoft...

Min Norton-prenumeration är annars som den ska och jag har gjort alla uppdateringar. Jag har Norton brandvägg ocksa, version 2005, och den tycker att allt är grönt och fint.

Det som är lite knepigt är att jag hade samma problem för nagra veckor sedan. När jag gjorde en virusscan med Norton visade det sig att min live update inte fungerade, sâ dâ av- och ominstallerade jag Norton och sedan när jag updejtat och scannat hittade han nagot(som jag inte la pa minnet vad det var) och efter att ha tagit bort det funkade allt som det skulle igen. Fram till nu.

Pojkvännens dator har samma virusskydd och brandvägg och vi är uppkopplade mot samma router men han sitter här och är frisk och kry den luringen:)

2006-07-20 @ 23:21:21
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback