Chez le dentiste

Idag föll en sten från mitt hjärta. Inte datorproblemsstenen tyvärr, den ligger kvar, men tandläkarstenen. Jag har varit hos tandläkaren. Jag har vetat jättelänge att jag behöver gå till tandläkaren men dum som jag är har jag skjutit upp det gång på gång, under en tid som är alltför lång för att nämna här. Men nu har jag alltså slutligen fattat mod och varit på undersökning. Jag har varit skakis i flera dagar (ja, jag vet att det är fånigt att ha tandläkarskräck men jag har det ändå), men det gick faktiskt bra. Tandläkaren var jättetrevlig (trodde inte att det fanns trevliga tandläkare, trodde att det var en uteslutande ond yrkesgrupp) och tandsköterskan också.

Jag visste att jag hade hål. Och jag vet att när man har hål i tänderna ska man inte vänta med att gå till tandläkaren. Ändå har jag gjort det. Och så har jag känt mig dum för att jag har väntat. Och så har jag väntat lite till för att jag har känt mig så dum som har väntat. En ond cirkel. Inte att rekommendera.

Tre stycken hål hade jag, och det var ju verkligen inte bra, men å andra sidan hade jag målat upp en hel rad olika skräckscenarier där tandläkaren bland annat talade om för mig att jag hade hål i varenda tand och att det enda som återstod att göra var att dra ut alla tänder och ge mig en gom löständer som låg och hackade i ett glas. Så illa var det faktiskt inte. Men jag får komma tillbaka och laga efter att tandläkaren, och jag själv, har kommit tillbaka från semestern. Vi får väl se om jag är lika hyper stressée (tandläkarens ordval) då som jag var idag.

20 euro fick jag för övrigt betala för en undersökning med lite pet, mojs och röntgen och sådant. Fast jag tror att min privata sjukförsäkring (mutuelle) ersätter det.

Kommentarer
Postat av: Christer

€20 var ju billigt! Hemma i Sverige kostar det typ 750 kr för dig att öppna munnen hos tandläkaren, även om de bara tittar!

Postat av: Cocotte

Christer: Jag tyckte också att det var billigt. Hade tagit med mig checkhäftet och räknade med att skriva värsta feta checken, men så räckte med att langa fram en tjugolapp.

2006-07-24 @ 13:11:05
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Checkhäften... phu... sånt orkar inte jag hålla på med.

Du, jag tänkte fråga. Har du någon koll på någon franska sajt där man kan lyssna på radio? Sitter och lyssnar på P3 om dagarna på jobbet, men skulle ju lika gärna kunna höra franska i öronen...

2006-07-24 @ 14:31:11
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Hedgehog-Sara

jag vet hur det är - man liksom bara förtränger det tills det är för sent. Jag är likadan när det gäller tandläkare. En sommar åt jag åtta alvedon om dagen för att jag hade en dum visdomstand... korkat - men man gör det ändå... Tur att det inte var så mycket, tre små hål är helt okej ju - och prislappen ännu mer okej!!

2006-07-24 @ 14:40:38
URL: http://hedgehog.webblogg.se
Postat av: Cocotte

barajagjohanna: Det går typ inte att leva i Frankrike utan checkhäfte... Jag använder det aldrig när jag betalar i affären, men hos doktorn, till att betala vissa räkningar eller för göra överföringar till någon är det nästan oumbärligt.
Fransk webradio finns säkert, själv lyssnar jag bara på svensk radio på webben, den franska har jag ju ändå;) Men testa radiofrance.fr

Hedgehog-Sara: Jag har inte sagt att det var små hål;)

2006-07-24 @ 15:30:44
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Fred

Jodå, din mutuelle ersätter nog det mesta, skulle även tro att du får lite ersättning för glasögon... några (närsynta) får tom jättbra ersättning på linser! Önskar att det fanns Mutuelles i Sverige!

2006-08-13 @ 21:45:36
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Fred: Ja mina linser ersattes helt, inklusive linsvätska. För mina glasögon tror jag att jag betalade 20 euro av de 400 de kostade. Det är verkligen tacksamt.

2006-08-16 @ 12:19:57
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback