Saknar självdisciplin och elljusstake

Nä usch nu har jag gett mig på spritpralinerna också. Jag äter liksom chokladen runt om och kastar resten. Måste gömma eller bränna upp chokladasken snarast.

Däremot har jag gått min promenad. Jag upptäckte en bra grej idag. Mössa. Man blir jättevarm om huvudet av det. Varför har jag inte kommit på det förut? Nu ska jag alltid ha mössa på mig när jag går ut. Åtminstone när det snöar.

När jag vandrade ner mot parken såg jag en farbror som plockade ner sina juldekorationer. Det kändes nästan lite sorgligt. Han hade en tomte som liksom klättrade upp på husväggen (han såg lite halvstrypt ut om jag ska vara ärlig, tomten alltså, inte farbrorn) som han lossade och lät falla till marken. Stackars tomten. Jag tror att han dog.

När vi var i Sverige förundrades fransmannen ännu en gång över mängden elektriska adventsljusstakar som vi har i våra fönster. I Frankrike finns inte denna elljusstaketradition som har blivit så stark i Sverige. Däremot blir det mer och mer populärt att dekorera sina hus på utsidan med blinkande girlanger och tomtar som klättrar. I en liten stad i närheten utlyste borgmästaren en tävling där det bäst dekorerade huset respektive balkongen skulle vinna. Det blinkade och lyste som i värsta amerikanska julfilmen. 



Att de inte har några elljusstakar i fönstret har nog flera anledningar. Dels är det väl en svensk uppfinning som inte riktigt spridit sig utomlands. Dels har man nog i Frankrike inte samma tradition att ställa saker i fönstrena som vi har i Sverige. I Sverige ställer man ofta blommor, prydnassaker och ljusstakar i fönstret för att det ska se trevligt ut både utifrån och inifrån. I Frankrike är man lite mindre öppna med sina hem, mer måna om att skydda sitt privatliv från insyn. Fönster som inte är igenbommade med fönsterluckor har ofta fördragna gardiner. Vit spets verkar vara en favorit. Antagligen för att det släpper igenom ljuset. Fast speciellt snyggt är det faktiskt inte. Det är i alla fall sällan man kan kolla in hos folk som man faktiskt rätt ofta kan i Sverige.

En annan orsak till bristen på elljusstakar tror jag är att det faktiskt inte är riktigt lika mörkt här på vintern. Trots att jag bor i norra Frankrike är det en ganska stor skillnad på när solen på när solen går upp och ner. Dessutom är fransmännen rätt ekonomiska när det gäller elektricitet. Tycker jag i alla fall. Reklamkampanjer, bland annat från oljekristider, har satt sina spår. "Jag släcker lampan när jag lämnar ett rum" och "jag sänker värmen när jag går hemifrån" är väl inpräntat hos de flesta. Då går det ju inte att lämna elljusstaken på liksom.

Kommentarer
Postat av: krokofanten

Sen kan det ju vara det att fönstrena öppnas inåt i detta land också... Jag blir inte klok på det!!! Och alla dörrar. Det är väl förbaskat trångt som det är redan...

Postat av: Cocotte

ja de öppnas inåt och så har de inga fönsterbrädor eller vad det heter för att ställa saker på...

2006-01-06 @ 09:39:20
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback