Schlager

Den svenska uttagningen till Eurovisionsschlagerfestivalen (nätt litet ord) pågår har jag förstått av att surfa runt på kvällstidningarnas hemsidor. Tyckte att det var rätt utdraget och tråkigt när det bara var en tävling men nu är det visst flera stycken. Verkar tjatigt.

I Frankrike är inte Schlagerfestivalen något som man bryr sig speciellt mycket om. Förra året hade de någon slags uttagning på teve med fem bidrag och de skickade iväg ett rätt skruttigt bidrag som hamnade långt ner i listan. Efter Sverige tror jag. Fast till skillnad från Sverige behöver Frankrike inte delta i någon kvalificeringstävling. De har sin givna plats i finalen. Precis som de franska bönderna har sin givna plats i EU:s bidragspolitik. Eller nej, nu tappade jag spåret. Men helt rättvis är det väl inte riktigt att Frankrike som knappt bryr sig inte behöver kvala medan andra länder, som Sverige, där schlagern är värsta grejen riskerar att inte få vara med alls i finalen.

De franska schalgerbidragen brukar oftast bestå av smäktande ballader. På franska förstås, även om man nu får sjunga på engelska också. Frankrike har kammat hem segern i eurovisionsfinalen fem gånger räknar jag ut efter en titt på
den här sidan. Men det var mest i eurovisionens ungdom. Senast vinsten var 1977 då Marie Myriam sjung L'oiseau et l'enfant.

1974 som är ett stort år i svensk eurovisionshistoria eftersom det var då ABBA vann med Waterloo var Frankrike inte ens med. Man drog sig ur tävlingen eftersom den hölls samma dag som presidenten George Pompidous begravning. Vem vet, hade inte Pompidou begravts just den dagen hade kanske det franska bidraget La vie à vingt-cinq ans som skulle ha framförts av sångaren Dany vunnit och ändrat hela ABBA:s och därmed också Sveriges historia. Men det är nog inte speciellt troligt...

Andra franska schlagervinnare genom tiderna är:
André Claveau med Dors, mon amour, 1958
Jacqueline Boyer med Tom Pilibi, 1960
Isabelle Aubert med Un premier amour, 1962
Frida Boccara med Un jour, un enfant, 1969

Så, nu har jag allmänbildat mig lite på fransk eurovisionsschlagerhistoria. Nu ska jag kolla på Jalla, jalla som dök upp i brevlådan idag. Hurra för eBay!

Kommentarer
Postat av: emenyn

Ja, med alla de här deltävlingarna blir det riktigt svårt att undvika schlagertjafset. Men jag gör mitt bästa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback