Dålig hållning

Sedan jag flyttade till Frankrike har jag fått sämre hållning. Istället för att sträcka på huvudet kollar jag ner i marken. Det låter kanske inte så festligt, men det är nödvändigt. För så fort jag kollar upp för att le mot min omgivning så händer det. Jag kliver i skiten.

Idag gjorde jag det igen. Halkade i en hundbajs. Trottarerna tycktes extra nedbajsade idag. Kanske strejkar renhållningsarbetarna? Som tur var regnade det så jag hittade snabbt en vattenpöl som jag kunde blöta foten i. Det är värre när det är torrt ute och det inte finns en fontän i sikte.

Jag har ingen statistik att luta mig mot, men jag har en känsla av att en stor andel av de benbrott som sker på franska gator är hundbajsrelaterade.

På tal om hundbajs läste jag boken
A year in the merde av Stephen Clarke när jag var relativt nyinflyttad parisare. Den handlar om en engelsman som flyttar till Paris för att jobba och om hur han brottas med de franska egenheterna. Den är helt osannolik och bitvis lite väl överdriven, men kul läsning.

Boken som från början mest skrevs flr författarens parisvänner har fungerat så bra att det förra året kom en uppfäljare, Merde Actually, fast den har jag inte läst. Kanske ska kolla upp om den finns på eBay nu när jag håller på att utveckla ett beroende. På amazon.com hittar jag även In the merde for love, förstår inte riktigt om det är ännu en ny bok, eller samma bok med en annan titel.

Och ja, merde på franska betyder skit men det visste ni säkert redan.

Kommentarer
Postat av: Polly

Såklaaart vi visste!

Postat av: Cocotte

Ja klart att du visste, polyglott (polly-glott) som du är:)

2006-02-22 @ 01:05:38
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback