Nörd

Jag är en stor Betapet-nörd. Jag erkänner. Jag har varit fast i Betapetträsket i över ett år, men spelandet går i perioder. Idag gjorde jag en rullning som jag är rätt stolt över:

Rullning



För er som är oinsatta så är Betapet Scrabble eller Alfapet på nätet. En rullning är när man lägger ut alla sina sju bökstäver på en gång, i ett ord.

I Frankrike är det rätt vanligt att pensionärsföreningar ordnar Scrabbleturneringar. Jag kanske borde ansluta. Till de andra tanterna. Fast jag tror i och för sig att jag skulle vara rätt rutten på Alfapet på franska. Tanterna, och gubbarna, skulle spöa mig hårt.

Ännu vanligare bland pensionärerna är det med kortspelsturneringar. Åtminstone bland de pensionärer jag träffar mest, det vill säga pojkvännens far- och morföräldrar. Hans farmor är en riktig fena på det spel som på franska heter belote. Jag vet inte om det finns någon motsvarighet till det på svenska. Jag har i alla fall blivit så illa tvungen att lära mig det för att smälta in i svärfamiljen. Lite knepigt i början men nu börjar jag bli riktigt bra. Man spelar i lag, två mot två, och sist spelade jag ihop med den franske morfarn och vi vann stort över det andra laget som bestod av mormorn och farmorn. Snart kanske det är dags för en turnering? Man kan vinna finfina priser. Farmorn har bland annat vunnit en tv, ett gäng vinflaskor, en get, några hönor och en halv gris.

Historien om grisen är ganska söt. De bor ju på landet. Jag tror knappast att man vinner getter och höns på kortspelsturneringar i Paris. En gång vann i alla fall farmorn och väninnan hon spelade tillsammans med en gris. En slaktad alltså. Delad i två delar eftersom de var två i laget. Grisen var så tung att de inte lyckades få in den i bilen. Som tur var kom två brandmän och hjälpte dem. Sedan åkte de. Fyra små tanter och en itudelad gris i en Renault Clio. Det hade jag velat ta kort på...


Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Aaaahh, hade ingen aning om att du också var en Betapetnörd! Coolt! Fast det går i perioder för mig med. Har en kompis som alltid vill spela, och då ställer jag tröttsamt upp... jag hade min topp för ett år sedan ungefär. Nu är jag inte lika haj, men som sagt, det går i perioder. Roligt är det! Och en engelsk version är ju på g (eller har den redan kommit?)! Häftigt.

Postat av: Stefan

Tack för den du! Bara för att du la upp länken här, lyckades jag bränna två värdefulla timmar...
Ganska beroendeframkallande!

2006-08-31 @ 07:18:45
URL: http://nipponinsider.blogspot.com/
Postat av: Cocotte

barajagjohanna: Jasså du också? :)
Jag brukar spela mot min mamma då och då men för det mesta spelar jag med första bästa.

Stefan: Ber om ursäkt om jag har dragit ner dig i träsket;)

2006-08-31 @ 09:39:14
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag hade ingen aning om att detta spel fanns! Men det är nog bara tur för det är typiskt en sån grej jag skulle kunna snöa in på helt.

Och vilket rar historia om grisr och små tanter...

2006-09-05 @ 21:05:42
URL: http://karinstensdotter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback