Flickr

Jag har ett Flickr-konto. Jag använder det i princip bara till att ladda upp bilder som jag sedan länkar in här på bloggen. På Flickr kan man se hur många gånger någon klickat på bilden för att se den i sin helhet. För de allra flesta av mina bilder handlar det om ett ganska obetydligt antal klick. Men så finns där en bild som skiljer sig från mängden. Det är en bild som jag aldrig brydde mig om att lägga upp på bloggen. En bild jag aldrig länkat till. Ändå är just den här bilden den mest sedda av alla mina bilder. Flera hundra gånger har den tittats på. Jag förstår ingenting. Det är inte direkt något mästerverk vi pratar om.

Bilden i fråga? Ja det är den här:


Tour de France-fjärilarna


Den föreställer en fasad till en nedlagd textilfabrik på en gata nära där vi bor. Inför Tour de France dekorerades den med fjärilar i tourens ledartröjors olika färger. Jag knäppte bilden från bilen, när vi stannade vid en stoppskylt, och tänkte länka till den när jag skrev om kvarterets upprustning inför cyklisternas intåg. Men den kom aldrig med. Ändå är den nu min mest sedda bild. Varför?

Tour de France förresten. Vilken soppa. Testesteronsoppa toppad med en stor klick dopingsmör. Cykelsporten, som visserligen aldrig passionerat mig, håller sedan länge på att ta död på sig själv med alla sina dopinghistorier. Tour de France som sportevenemang känns rätt meningslös nu när man vet att det nästan alltid slutar med dopingfall. Kanske borde man lägga ned alltihop? Fast det vore ju väldigt synd. För landskapsbildernas skull menar jag. Tour de France är mycket mer än bara en cykeltävling. Pojkvännens farmor och mormor berättade för mig i helgen att det ska mycket till för att de ska missa en sändning från Tour de France. De är inte speciellt intresserade av cyklar, men de tycker att det är vackert i Frankrike. Och det är det ju.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback