Damen vår

Notre Dame.

De två orden får åtminstone mig att flytta tankarna till Paris. Notre-Dame de Paris. En av världens mest kända kyrkor.

Notre Dame de Paris 
Notre Dame de Paris, juni 2006


Men Vår Dam i Paris är inte ensam. Frankrike kryllar av Notre-Damar som på ett eller annat sätt vakar över oss. Notre Dame. Vår dam. Vår jungfru.

En stolt parisare sa något i stil med att det finns många Notre-Dame i Frankrike, men det finns bara en Notre-Dame de Paris. Och det är förstås sant. Få är de damer som kan stoltsera med en sådan storslagen arkitektur och en så rik historia som hon. Men trots hennes överlägsenhet finns det en rad andra damer som också är värda att besökas. Jag har faktiskt hunnit med inte mindre än tre stycken heliga damer bara den senaste veckan. Utan att egentligen ha haft några som helst planer på dambesök.

Över Marseille till exempel vakar Notre Dame de la Garde. I folkmun mest känd som La Bonne Mère. Den goda modern. En kyrka på stans högsta punkt, med vid utsikt och en gyllene madonna högst upp på tornet. Dit vandrade vi i blåsten förra veckan och skådade ut över Marseilles täta gator och båtarna som lämnade hamnen.

Marseille---Utsikt från La Bonne Mère
I bakgrunden, högt över Vieux-Port vakar den goda modern, La Bonne Mère de Marseille


På vägen från Marseille möttes vi av en ännu en helig dam. Närmare bestämt Notre-Dame de France i staden Le-Puy-en-Velay. 

Det är en 16 meter hög ihålig madonnaskulptur skapat på 1800-talet av gamla ryska nedsmälta kanoner. Hon står högst upp på ett litet vulkaniskt berg och blickar ut över staden som för många pilgrimer är en första etapp på vandringen mot Santiago de Compostela i Spanien.

Le Puy en Velay---Notre Dame de France
Le-Puy-en-Velay med sin pampiga Notre-Dame de France


Notre-Dame de France är en madonnaskulptur som sägs ha en egenhet. Nämligen att madonnan bär barnet i höger arm i stället för vänster. Jag hade fått berättat för mig att mannen som skapat den storslagna statyn hade blivit alldeles utom sig av olycka när han fick veta att barnet var i "fel" hand. Så utom sig att han begick självmord genom att kasta sig från sin egen staty.

Väl på plats i Puy-en-Velay fick jag en liten informationsbroschyr som vasst berättade att självmordshistorien bara var en fånig skröna. Norte-Dame de France upphovsman, Jean Bonnassieux hade medvetet placerat barnet till höger för att det skulle kunna vaka över staden utan att skymma moderns ansikte. Bonnassieux avled 1892, 32 år efter det att Puy-en-Velays dam stod färdig.

Madonnan på berget---Utsikt från madonnans öra
För några få euro får man klättra upp ända in i madonnans huvud.


Den sista damen jag besökte den här semestern var Notre-Dame de Roche som står på ett berg bara en liten bit från pojkvännens by i Auvergne. Där står hon som byns beskyddare och vakar över det vidsträckta vulkanlandskapet. Historien säger att blixten slagit ner i henne flera gånger. En gång klöv den till och med pelaren hon står på mitt i tu. Men hon själv, vår dam, har aldrig tagit skada. Hon står ostört kvar och vakar.

Auvergnska damen---Notre Dame de Roche
Notre-Dame de Roche i St-Julien-de-Coppel skyddar mot blixtrar och dunder



(Korten är rätt små, men de går att klicka på för förstoring.)


Kommentarer
Postat av: Krokofanten

Alltid lika QL att läsa vad du skriver...
När skall vi samla ihop oss för en kväll på restaurang?
Johanna kommer väl snart, Tolken, Thérèse när hon kommer...
Någon annan kanske?

Postat av: Cocotte

Jag är disponibel och rörlig för bloggträff när som helst i princip:)

2006-08-25 @ 11:52:11
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Frida

Ursäkta min okunskap om religion men varför är det "fel" att ha barnet i höger arm? Verkar ju dödsjobbigt att alltid behöva bära ungen på samma arm hela tiden...;)

2006-08-26 @ 15:24:40
Postat av: Cocotte

Frida: Du behöver inte ursäkta dig. Jag har själv ingen aning. Vet inte ens om det är sant det heller. Men det jag har hört (när jag hörde historian om självmordet som inte är sann) är att madonnan oftast avbildas med barnet till vänster. Fick aldrig någon förklaring till varför.

2006-08-26 @ 15:58:46
URL: http://cocotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback