Tillbaka från en resa genom Frankrike

Jag är tillbaka framför min Compaq efter en dryg vecka på resande fot. Har inte varit i närheten av en internetuppkoppling. Det har kliat lite i internetnerven, men inte så farligt. Nu har jag gått i genom alla mejl och tittat in hos Cocotte och sett att här har det dykit upp en och annan trevlig kommentar. Ça fait toujours plaisir!

Jag vill berätta lite om min resa, men vet inte riktigt var jag ska börja, eller sluta, så jag låter några bilder få illustrera det hela.

Vi började med att korsa Frankrike på diagonalen. Från Saint Quentin till Toulouse. Många kilometer motorväg. Toulouse är en trevlig stad. Ung och levande. Och varm. Det kändes verkligen att vi åkt söderut för våren var mycket längre kommen.

Utsikt över en gata i Toulouse
Utsikt över en gata i Toulouse

I Toulouse var det fest hela helgen. Vi var ett gäng på elva personer, de flesta av oss känner varandra sedan vi var utbytesstudenter i Montréal och bor nu lite här och var i Frankrike. Vi sov på golvet i en renoveringslägenhet, tittade på staden och på stadens barer, drack Jacqueline, sjöng om Jacky och hans ruttna 4L och så var vi på mitt livs första rugbymatch. Toulouse mötte Paris. Fullsatt stadium. Det var mycket roligare än jag trodde med rugby. Trots att det enligt utsago var en rätt dålig match. Kanske var det stämningen snarare än matchen.

Stade Toulousain möter Stade Francais (Paris) i Rugby
Toulousain, toulousain...

På påskdagen åkte vi iväg i riktning mot Pyrenéerna och området Ariège. Där hade vi påskpicknick vid en sjö och påskchokladjakt. Det visade sig att påskharen blivit mördad.

Påskchokladjakt i Pyreneerna 
Påskharen omkom i Pyrenéerna

På kvällen hade vi grillfest i en kompis hus på landet mitt i ingenstans. Vi fick ta del av den i området klassiska påskomeletten som i vårt fall bestod av 42 ägg och lite socker flamberat med massa hemgjord plommonsprit i en jättepanna över öppen eld. Det var ungefär lika gott som det låter...

På annandagen sa vi hejdå till de andra och åkte vidare i riktning mot Spanien. Vid stannade till den medeltida borgstaden Carcassonne tillsammans med en hel drös andra turister. Där jag köpte jag ett vykort till mina föräldrar som jag fortfarande inte har skickat (men nu vet ni i alla fall vad som väntar er).

Cocotte i Carcassonne 
Cocotte i Carcassonne

Sedan spenderade vi några dagar i pojkvännens morbrors lägenhet i Spanien, i Roses på Costa Brava nära franska gränsen. Lite strand, sangria, hav, palmer och paella. Roses är ett riktigt fransmanshak. Fullt av franska turister året om. När jag försökte mig på ett gracias fick jag ett merci till svar. Det var i och för sig annorlunda att bli tagen för en fransyska för en gångs skull.

Utsikt över Roses, Costa Brava, Spanien 
Utsikt från berget lägenheten låg på

På vägen från Spanien stannade vi i Montpellier. Lunchade med tre kompisar till A och sedan visade jag upp mina gamla kvarter och var nostalgisk. Det var sex år sedan jag bodde i Montpellier. Jag är gammal. 

Sedan, på väg från Montpellier till fransmannens familj i Clermont-Ferrand åkte vi över den berömda bron Le Viaduc de Millau som invigdes för något år sedan. Fantastisk vacker. Min bild gör den inte rättvisa men den är mycket imponerande.

Viaduc de Millau 
Viaduc de Millau på lite väl långt håll
Resan avslutades med en helg i Paris där två kompisar från Göteborg var på besök. En trevlig avslutning på en trevlig resa.

Golfen har skött sig utomordentligt hela veckan. Till och med på vägen från Clermont-Ferrand till Paris då vi trängdes med alla parisare som skulle tillbaka från semestern och fastnade i både en och annan bilkö var hon snäll och klagade inte alls.

Tack Golfen för den här gången 
Tack för den här gången kära Golf

(Det går att klicka på bilderna för att få dem större...)

Kommentarer
Postat av: rupert

välkommen tillbaka, cocotte, we have missed you...

2006-04-24 @ 22:52:37
Postat av: Mocca

Välkommen hem!!
Vilken härlig resan ni har gjort, tack för rundturen.
Skönt att du är tillbaka :)

Postat av: Fred

Välkommen hem!

2006-04-24 @ 23:12:54
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Robban

Verkar ha varit en riktigt bra roadtrip:) Vi funderar på nåt liknande med vår lilla italienska, Linnea. Men jag tror inte hon är så sugen på en rundtripp i Europa. Hon trivs mest med de andra små bilarna här i Marseille.

2006-04-25 @ 10:37:16
URL: http://frankrikeliv.blogg.se
Postat av: Therese

Härlig resa , skönt att du är tillbaka , du har varit saknad

2006-04-25 @ 11:13:07
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Tack för alla välkommen hem-hälsningar:)

Det var en trevlig resa. Det finns mycket att se och göra i Frankrike.

2006-04-25 @ 17:51:23
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback