Om påsken

Jag kokar ett ägg bara för att.

Bara för att det är påsk men kanske mest för att jag vill tömma kylskåpet innan vi åker bort.

Jag tror inte att man äter så mycket ägg här över påsken. Inte riktiga i alla fall. Bara stora ihåliga i choklad. Men jag har inte jättekoll på franska påsktraditioner. De fransmän jag känner tycks inte ha så mycket traditioner just när det gäller påsken. Gömma chokladägg i trädgården till barnen möjligen. Men inga ris med fjädrar, inga påskkärringar och ingen sill.

Det spelar inte så stor roll. Vi ska ändå åka bort. När käre fransmannen kommer hem från jobbet (det är inte helgdag här idag) ska vi korsa landet.
Från Saint Quentin till Toulouse. 84 mil. Vi ska hälsa på några kompisar från Montréal. (När jag skriver från Montréal betyder det inte att de är från Montréal utan att vi träffade dem när vi bodde i Montréal. De är vanliga fransmän.) Vi blir runt tio stycken. Jag har packat sovsäcken och hoppas att golven är varma och mjuka i Sydfrankrike.

Efter Toulouse åker vi nog till Spanien en sväng. Vi har fått låna nycklarna till en lägenhet i Roses, inte långt från franska gränsen. Sedan ett besök hos några bekanta i min gamla hemstad Montpellier. Kanske hinner vi hälsa på Anne-Isabelle i Marseille också. Kanske inte. Det visar sig. Jag blir nog borta ett tag. En vecka skulle jag tro. Det visar sig det också. Undrar vad jag ska packa. Eller först och främst vad jag ska packa i.

Jag skriver nog någonstans på vägen. Oavsett om jag hittar en dator eller inte så kan jag ju passa på att hälsa glad påsk. Joyeuses Pâques !

Kommentarer
Postat av: Anonym

Feliz Pascua! Låter som en mysig resa. Jag har hört att fransmännen säger till barnen att Vatikanens klockor ringer in påsken och när dessa ringer flyger det ut chokladägg från dom som hamnar i franska trädgårdar. I Spanien har man mest religösa påsktraditioner med parader och sånt

2006-04-14 @ 13:08:10
Postat av: Therese

Det var jag som skrev inlägget ovan , var visst för snabb och glömde skriva mitt namn

Postat av: Krokofanten

Hoppas att allt går bra!
Och Glad Påsk så här lite i efterskott!

2006-04-18 @ 11:14:00
Postat av: Frédérique

Vilken resa!

Det här med klockorna stämmer visst fast fransmännen sade det förr i tiden :-)

Under fastan (eller annan period?) så ringde inte klockorna, då sade man till barnen att de var i Rom. De ringde igen över Påsk och tog snällt ägg med sig... Med tiden blev det chokladägg. Då önskar man att de hade varit i Bryssel istället för Italien!

2006-04-23 @ 22:38:46
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Vart har du tagit vägen, Cocotte? Jag saknar dina
Frankrikeskildringar!

2006-04-24 @ 17:36:58
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

Det där med klockorna kände varken jag eller pojkvännen till, men de verkar ha ringt ordentligt i år för jag fick både kinderägg och en halv påskhare...

barajagjohanna: Jag är back in business nu:)

2006-04-24 @ 22:52:29
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback