Men vem är det som kör egentligen?

Längs med motorvägen i Belgien och i norra Frankrike finns det inte speciellt mycket att titta på. Då blir det lätt att man tittar på bilarna som åker förbi och på människorna som sitter i bilarna. Igår på väg tillbaka från Antwerpen tänkte jag på att det nästan alltid är mannen som kör och kvinnan som sitter bredvid. Därför bestämde vi oss för att göra en liten undersökning. Vi tittade både i bilarna som vi körde om och i de som körde om oss. Total drog jag 178 streck för 178 bilar, och resultatet var följande en söndag eftermiddag på en europaväg:

Man som kör och kvinna som sitter bredvid: 45 %
Ensam man: 24 %
Ensam kvinna: 13 %
Man som kör och man som sitter bredvid: 9 %
Kvinna som kör och kvinna som sitter bredvid: 5 %
Kvinna som kör och man som sitter bredvid: 5 %

Hälften av bilarna hade alltså en man och en kvinna i framsätet, och av dem var de bara lite drygt i ett fall av tio som det var kvinnan som körde. Varför är det så?

Vår bil tillhörde den största kategorin med mannen vid ratten. Fast jag kör rätt ofta när vi ska någonstans, men det beror mest på att jag inte har haft att körkort speciellt länge och att jag behöver ta alla chanser jag har att öva mig på att köra bil. Men slipper jag köra så gör jag gärna det. Jag tycker mycket bättre om att åka bil än att köra bil. Dessutom kör A bättre än jag och han tycker om att köra, men när han sitter bedvid har han svårt att slappna av och att låta bli att kommentera min körning.

Män har fler olyckor i trafiken än kvinnor. Men det måste väl till stor del bero på att det är oftare är en man som kör än en kvinna? Fast en annan iaktagelse på motorvägen är ju att de som kör fortast, de som gör vilda omkörningar för att sedan tokbromsa för att hinna med närmaste avfart, de som kör om på insidan för att vinna några platser i en bilkö, det är i nästan alla fall män. Men kvinnor har också i många fall ett riskfyllt beteende. Vi såg två tanter i en Twingo som gjorde ett för hastigt filbyte och svängde in precis framför en annan bil som fick tvärbromsa, en kvinna som började göra ett filbyte men som sedan liksom kom av sig och stannade mitt emellan två filer ett tag för att sedan gå tillbaka till sin första fil och så vidare. Sedan finns det förstås en massa kvinnor som kör jättebra, och en massa män som håller fartbegränsningarna... Men vissa tendenser tycks ändå finnas. I stadskörningen kanske ännu mer, men nu var vi ju på motorvägen.

I somras var jag på tur runt Sverige och Norge med fem franska kompisar i en hyrbil. Vi var tre tjejer och tre killar. Killarna turades om att köra, tjejerna körde aldrig. Vi blev erbjudna, men vi tackade nej, medan killarna nästan slogs om vem som skulle köra. När man kör måste man ju titta på vägen, men när man inte kör kan man lugnt sitta och titta på allting runt omkring. Det är väl ändå att föredra. Eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback