Lite kortfunderingar

Vi har varit och handlat på E Leclerc. Jag har numera ett Leclerc-kort. Som ICA-kort fast coolare, eftersom det är franskt. Fast det står inte mitt namn på kortet utan A:s. När jag visade mitt svenska id-kort blev damen i kassan tveksam och frågade om ingen av oss hade ett fransk id-kort. Svenska id-kort är inget bra utomlands. Inte körkortet heller, i alla fall inte i Frankrike. På mitt id-kort står det Handelsbanken med stora bokstäver. Handelsbanken står större än mitt namn. Fransmännen tittar på det lilla kortet (franska id-kort har samma storlek som gamla svenska körkort, och de franska körkorten är helt enorma, i papper, och de behåller samma körkort, med samma foto, hela livet) och frågar vad Handelsbanken är för något. Även om det står This is a certified Swedish identity card på baksidan brukar det inte hjälpa. Och mitt körkort, det lilla rosa plastkort, tycker de inte ser förtroendeingivande ut. Här har alla ett id-kort. Inte bara körkort. Id-kortet görs inte på banken eller posten utan på La Mairie, hos borgmästaren. Därför är det mer officellt än svenska id-kort. Men det franska körkortet fungerar som en id-handling det också, även om de kan tyckas lite skumt eftersom de flesta är 17-18 år på fotot på sina körkort. Och de flesta ser inte ut som 17-18 hela livet.

Dessutom behöver fransmännen inte visa örat. Lite så där snett i profil som vi får vrida oss. Varken på körkort, id-kort eller pass. Om det inte har ändrats det sista året. Har inte svenska körkort och pass gjorts om för att anpassas till EU-regler? Varför behöver inte Frankrike anpassa sig till EU-regler? Varför får de ha kvar sina stora papperskörkort som viks ihop flera gånger för att gå ner i plånboken?

Sedan finns ju förstås passet. Och det funkar ju. Men det är lite jobbigt att släpa med sig. Vet jag i förväg att jag behöver en id-handling tar jag alltid med mig passet. Trots att jag är ful på kortet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback