Klämdag

Imorgon är det helgdag i Frankrike. Det är Toussaint, alla helgons dag. Kyrkogårdarna fylls inte av ljuslyktor men av krysantemum. En gång köpte jag en blomma i inflyttningspresent till en fransman. Det var påsk och jag tyckte att det passade bra att köpa en gul blomma. Presenten fick inte den effekt jag hade hoppas på. Jag hade köpt en krysantemum, en gravblomma. Kanske inte bästa presenten för att fira ett nytt hem.

Eftersom det är helgdag imorgon, och måndag idag, är det inte så många som jobbar idag. Det är en klämdag. Fast i Frankrike säger de inte klämdag, istället pratar de om att faire le pont - bygga en bro. Bygga en bro över den inklämda dagen. Och vandra över den.

Idag har inte var en speciellt aktiv dag. Städat lite. Målat kökstaket. Eller jag som inte är speciellt händig har bara assisterat så gott jag kunde. Målat lite längs listerna. Sökt ett par jobb. Tittat på tv. Nu är det Il n'y a que la verité qui compte (Bara sanningen räknas) på TF1. Smörigt program med personer som vill säga förlåt, återförenas med någon från sin barndom och sådant där. Väldigt dramatiskt... Lite obehagligt.

Imorgon blir det Lille och Franz Ferdinand. Jag håller på och försöker övertala A och D att vi ska åka till IKEA utanför Lille innan. Bara för att det är kul att gå på IKEA. Se lite svenska flaggor och köttbullar. Får se hur det blir. Nu måste jag återgå till teven för att se på mormorn som hoppas återförenas med sitt förlorade barnbarn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback