Jag hatar ANPE

Jag lyckades ju missa min träff på den franska arbetsförmedlingen. Igår fick jag äntligen svar på mitt ursäktsbrev och fick ett brev med en kallelse till två nya möten. Ett den 4 november och ett den 8. Jag kommer inte ta fel på datumen den här gången. Problemet är bara att veckan när den 8 november infaller har A semester och vi hade tänkt åka ner till hans föräldrar i Clermont Ferrand. Det har varit bestämt sedan länge. Därför ringe jag till ANPE för att kolla om det inte skulle gå att ändra det där mötet. Efter mina tidigare bakslag vet jag hur det funkar och jag hade inte speciellt mycket hopp om att det skulle vara möjligt. Det var det förstås inte heller. I och med att jag redan hade ändrat mötestid en gång så är det inte möjligt att ändra igen. "C'est impossible mademoiselle. Impossible." Om jag har en anledning som verkligen kan anses som gilitig får jag skriva ett brev (nähä?) till mitt ANPE-kontor och förklara mig samt skicka med intyg och dokument som understryker min anledning.

Och allt detta för ett möte med en person som inte kommer kunna hjälpa mig med någonting. Som inte vet vad Sverige är för någonting. Som kommer att förklara för mig att ANPE:s jobberbjudanden finns på Internet. Som kommer fråga om jag vet vad Internet är för något. Och som kommer att skriva in mig i en dator och ge mig några papper, ta en kopia på mitt CV och det är allt. Jag har ingen a-kassa. Jag är ingen ond människa som vill utnyttja det franska systemet. Jag blir frusterad. Jag blir trött. Jag kommer att få stanna i St Quentin själv några dagar och sedan ta tåget (sju timmar) ner till Clermont istället för att åka bil med A. Allt detta för en halvtimmes inskrivningsmöte som inte tjänar någonting till.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Låter som om det franska systemet är bra mycket värre och mer byråkratiskt än det svenska.

Postat av: Cocotte

Fransk byråkrati är pest och pina. Ordet flexibilitet har ännu inte uppfunnits inom den offentliga sektorn. Så känns det just nu i alla fall.

2005-10-28 @ 15:06:17
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Jenny

Du har fullständigt rätt i allt du säger om franska systemet. Det är det jag saknar mest sen jag kom till Frankrike för ca tre ar sen. Har aldrig haft lika mycket problem och lagt ner lika mycket pengar i telefonsamtal (betal samtal 0800 dessutom!!!) som här. Helt otroligt. Inte bara med ANPE och ASSEDIC men även mobiltelefoni och internet!!!! Det slutar aldrig! Senast la jag ner ca 30 euro för att kunna använda en gammal e-mailadress pa ett gammalt kundnummer med Wanadoo internet pa mitt nya abonnemang som jag öppnat. Till slut gav jag upp och har slängt ut pengarna helt i onödan. Varenda gang jag ringde sa dom att dom hade tekniska problem och att dom skulle fixa min e-mail när det ordnat upp sig och skicka mid bekräftelse när det var gjort, men det gjorde dom aldrig och jag fortsatte ringa dom. Nu har jag fatt nog och lagt ner det, men det är alltid samma problem. Pourquoi fair simple quand on peut faire compliqué? som du sa. Lycka till

2005-11-25 @ 08:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback