En lista i tiden

I torsdag gjorde jag en sådan där x-antal-år-sedan lista som jag har sett i diverse andra bloggar. Men sedan glömde jag att publicera den. Jag kan väl göra det nu då. 

För 10 år sedan
var jag femton år och gick på högstadiet. Högstadiet var inte min roligaste tid i liv men det är jag nog inte ensam om att tycka. Jag hade i alla fall skaffat linser, fått lite snyggare frisyr och på sommaren hade jag träffat min första kille. Jag hade Levi's 501:or och Doctor Martens-kängor med stålhätta. Jag gillade inte syslöjd, jag hade slutat med friidrotten men hade fortfarande ridlektion varje torsdag.

För fem år sedan
hade jag ganska nyss börjat på civilekonomprogrammet på Handels i Göteborg. Första veckorna var mest fest och olika nollningsaktiviteter. Jag träffade massa nya människor varav många fortfarande är mina vänner. Jag bodde inneboende i en villa i Krokslätt och cyklade runt med mormors gamla damcykel Trim. Jag hade mitt livs första tenta och jag fick vg.

För tre år sedan
var jag i Montréal som utbytesstudent på skolan HEC. (Hjälp, är det redan tre år sedan.) Jag delade lägenhet med en annan tjej från Handels i ett hus precis bredvid skolan där det bodde ett helt gäng utbytesstudenter. Vi hade mycket kul med våra galna italienska grannar Giuseppe och Giuseppe. Jag läste fem olika kurser på en gång, det var mycket grupparbeten och vi hade våra bärbara datorer med oss på föreläsningarna. Jag åkte på utflykt till Tadoussac och kollade på valar och visste ännu inte att jag skulle stanna i Montréal ända till sommaren.

För ett år sedan
var det en månad sedan jag började min praktik på Tetra Pak i Paris. Jag hade efter mycket möda hittat en lägenhet i det elfte arrondissemanget (det heter inte så på svenska va?). Lägenheten var på 13 kvadrat, möblerad med sovloft och hyrdes till det facila priset av 450 euros. Jag fick ett stort bostadsbidrag, stipendium från Handelskammaren och lön från Tetra Pak så ekonomiskt hade jag inget att klaga över. Jag drack champagne i svenska ambassadörens residens men på jobbet kände jag mig fortfarande lite vilsen i mitt stora kontor.

För en månad sedan
hade jag kommit tillbaka till Frankrike efter att ha varit i Sverige ett tag för att ta körkort, fixa klart med skolan och resa runt med ett gäng franska kompisar. Jag började söka jobb på allvar och hade min första intervju. Det jobbet visade sig inte vara någon höjdare och de tyckte nog ungefär det samma om mig.

Igår
var jag och A och storhandlade på Auchan.

Idag
ska jag skicka iväg en ansökan till ett jobb som auditeur junior. Har jag förberett mig lite för morgondagens intervju. Har varit ute och promenerat och gjort om mitt cv lite.

Imorgon
ska jag ta tåget till Paris och gå på tre intervjuer på en
stor bank. Jag har gått vidare från första intervjuomgången så jag hoppas, hoppas att det ska gå vägen den här gången också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback