Bullar och baguetter

Igår var det kanelbullens dag i Sverige. Det är sådana små grejer som kan få en att längta hem. I och för sig hade väl jag kunnat baka kanelbullar här också, men det har jag inte haft lust med. Fast en sak undrar jag över, och det är var man köper jäst i Frankrike. På supermarchéerna (ja men man får prata frenska när man bor i la France faktiskt) hittar jag bara levure chimique och det är mer som bakpulver, jag vill ha jäst som är som sådana där små gula kuber som finns i kyldisken hemma. Fransmännen har ju alltid en bagare runt hörnet så de bakar inte så mycket själva och ingen tycks veta vad för konstig jäst jag pratar om.

Har snokat runt lite på nätet och tror att jästen jag söker kallas levure boulangère här. Bagarjäst. Borde väl kunna köpas på bageriet då eller?

I Frankrike är det baguettens dag idag. Och alla andra dagar också. Nu ska jag gå och handla. Och jag ska lyfta locket på camenbertasken och klämma lite suspekt så där som fransmännen gör. Jag vet inte riktigt ur den ska kännas. Och jag luktar på meloner utan att riktigt veta hur de ska lukta. Det får mig att känna mig mer professionell. Som hej här kommer jag och jag är värsta bra på att handla. Liksom.

Kommentarer
Postat av: hibiscus

Det är kanske lite sent att svara på det här inlägget. Men "levure de boulanger" hittar du helt enkelt hos "bagaren runt hörnet". ;-) Det kostar nästan ingenting.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback