Fermeté et justice

Jag ville skriva någonting om vad som händer i Paris förorter. Men jag fick inte fram något bra så jag skrev lite om mina naglar istället. Det pratas om det överallt. (Om vad som händer i förorten alltså. Inte mina naglar.) På tv, i tidningarna, på stan, på jobbet. Hur ska det gå? Vad händer härnäst? Hur ska det sluta?

Jag vet inte. Just nu är det ett krig. Och krigarna är många och deras fiende är samhället. Kanske allra mest polisen. Samhället som de anser har vänt sig emot dem. Eller, som alltid har varit emot dem. Det finns lite hopp och mycket ilska.

I natt brann 600 bilar i förorterna. Det var den åttonde natten i rad av oroligheter. Vad ska hända nästa natt? Och vad händer om någon mer dör?

Kommentarer
Postat av: christofer

Allt är hårdare i Frankrike. När bönder strejkar stoppar de trafiken till alla storstäder med traktorer. Korsikanerna stoppar hamnarna så turister inte får åka hem. När fransmännen dricker absinth så har de 1700-talskläder på sig. Frankrike är hårt.

Postat av: Cocotte

Hårt var ordet. När fransmännen dricker absinthe i sina 1700-talskläder bryter de dessutom mot lagen eftersom absinthe är förbjudet i Frankrike.

2005-11-04 @ 16:12:00
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Anonym

Absinthe är inte olagligt i Frankrike!!

2005-11-28 @ 23:53:55
Postat av: Cocotte

Jo Absinthe i sin ursprungliga form förbjöds 1915 för den gjorde folk galna sas det. I och för sig är det tillåtet att dricka, men inte att tillverka och sälja. Sedan finns det absinthe i lite "mildare" former (40 % alkohol istället för 70 och med en mindre dos av ämnet "thuyone") som är tillåtna, och jag tror inte att det är en lag som tillämpas stenhårt.
Så tror jag att det är i alla fall. Kommer ihåg att när jag var i Montréal tyckte mina franska kompisar att det var häftigt att det gick att köpa absinthe på krogen eftersom det var förbjuet i Frankrike. Men rätta mig gärna om jag har fel.

2005-11-29 @ 11:09:29
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback