Snooker- och yoghurtfunderingar

Okej, ska egentligen inte blogga nu för Damien är här och hälsar på. Men de tittar liksom på Snooker på tv. På Eurosport. Snooker är en slags biljard. På tv. Jättelivat. Jag tycker inte att jag är alltför oförskämd om jag vänder ryggen till ett tag.

Har i alla fall lyckats bryta deras tradition att åka till friteriet och köpa en flottig baguette proppfylld med drypande pommes frites och merguez, kryddiga korvar. Istället bjöd jag på små toast (åh, jag är så huslig), några med tomatröra och några med chèvre chaud. Eller varm getost heter det kanske på svenska men det låter inte lika gott. Förut gillade jag inte alls chèvre. Jag tyckte att det smakade get. Jag vet inte vad det var som fick mig att börja gilla det. Antagligen någon god sallad med chèvre chaud någonstans. Nu älskar jag chèvre. I alla dess former. Trots att det smakar lite get.

Vi åt laxpasta också. Och små yoghurtar till efterrätt. Jag upptäckte en rabarberyoghurt som smakar som rabarberkräm med mjölk. Somrigt. Frankrike är ett paradis för yoghurtfans. I min affär finns en sisådär tio hyllmeter med olika yoghurtar. Men det är många som snarare är efterrätter än något man äter med müsli på morgonen.

yoghurt
Den fettfria sidan av yoghurthyllan. Mitt emot finns de krämiga varianterna...

Nä nu får de sluta med biljarden. "Det är inte biljard, det är snooker" säger de. Jamen förlåt då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback