Skönsången och regnet

Jag har lämnat min Absolute Christmas-skiva i Sverige. Men det ångrar jag lite nu. Igår när jag tände julstjärnan och vår vilt blinkande ljusslinga tyckte jag att det fattades lite julmusik. Fast det är ju lätt fixat för jag har ju mitt eget lager av julsånger i huvudet. Jag började lite stämningsfullt med Nu tändas juleljus, för det passade rätt bra ihop med den hysteriska ljusslingan tyckte jag. När jag kommit till andra versen hör jag någon grymta från soffan:

- Sluta sjunga, det kommer att börja regna.
- Vaddå det kommer att börja regna, frågade jag.
- Ja, säger man inte så i Sverige eller?
- Säger vaddå?
- Att det börjar regna om någon sjunger falskt.
- Nej det gör man inte. Men om man dödar en spindel börjar det regna tror jag att det är.
- En spindel? Jaha, ja ni är ju lite konstiga.

Jag tittade lite på ljusslingan som tycktes ha hakat upp det allra vildaste blinkprogrammet à la 80-talsdisco. Funderade lite på om jag kanske borde vika tvätt. Sedan slår det mig:

- Men vaddå? Jag sjunger väl inte falskt?

Inget svar.

Och idag. Ja, idag har det regnat hela dagen. Jag håller nog tyst hädanefter. Ska bara sjunga lite Tipptapp... Och kanske Gläns över sjö och strand också. Och... Äh, det gör väl inget om det regnar hela julen va?

Kommentarer
Postat av: Polly

Är det inte så att om man dödar en spindel så dör en sjöman?? Eller var jag fel ute nu igen? Vad heter spindel på franska?

Postat av: Cocotte

Öh, jag vet inte riktigt. Det kanske är så att det börjar regna och storma så mycket att sjömannen dör på kuppen? Man ska nog låta bli att döda spindlar i alla fall.
Spindel heter araignée och det är en tjej - une araignée.

2005-12-20 @ 23:08:53
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Polly

Oj vilket svårt ord. Minns inte det från skolan. Insektskapitlet hoppade vi nog över.

Men ta vache kommer jag ihåg. ;)

2005-12-20 @ 23:11:51
Postat av: sparris

Jag tycker du ska sjunga hur mycket du vill! Spela roll om det inte låter perfekt-det är ju roligt. Och hur ska man bli bättre om man håller tyst? O_o

2005-12-22 @ 11:29:21
URL: http://blekgul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback