Rösta i förtid

När jag var hemma i Sverige i helgen visste jag inte om jag snart skulle komma tillbaka eller inte. Därför tyckte jag att det var lika bra att passa på att rösta när jag ändå hade chansen. Förtidsrösta. Det är nytt för i år om jag har förstått det hela rätt. Ersätter poströstningen.

Jag var och röstade på biblioteket i det lilla stadsdelscentrum som ligger närmast där mina föräldrar bor. Jag har nämligen varit skriven hos dem under hela tiden jag har bott i Frankrike. Lova att inte skvallra till Folkbokföringen. Jag har inte medvetet brutit mot folkbokföringslagen, bara tvekat lite över var jag egentligen ska bo.

På biblioteket fanns det valsedlar, röstskynken och inte mindre än två personer som tog emot mina tre kuvert. Det gick fort. Sedan cyklade jag hem och kände mig som en god medborgare.

Det var mitt tredje val. Jag börjar bli gammal. Första gången, var jag 18, gick på gymnasiet och bodde fortfarande hemma. Andra gången var jag 22 och röstade på svenska konsulatet i Montréal. Och nu är jag 26 och förtidsröstade på ett litet lokalbibliotek i Västerås. Jag kan inte låta bli att undra var jag kommer att rösta någonstans år 2010.

Förtidsröstning


Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Det där är ju spännande för sjutton, vart kommer man rösta nästa gång...? :) Själv poströstade jag på Gränby centrum i Uppsala för fyra år sedan, då jag var folkbokförd i Falun men bodde i Uppsala. I år tror jag nästan att det blir förvägsröstning eftersom jag är bortrest nästa helg. Om fyra år...?! Gud, vad spännande! :)

Postat av: hedgehog-sara

vaaa? du är ju hemma hos mig ju =)

2006-09-16 @ 08:22:55
Postat av: Cocotte

hedgehog-sara: Det är mina kvarter. Också.

2006-09-16 @ 21:12:22
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback