Om att ge upp eller att söka nya vägar

Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig. På gott och ont. Och det är kanske så det ska vara.

Jag har sökt jobb i Frankrike ett tag. Kanske längre än jag egentligen vill erkänna. Jag har skickat en miljon ansökningsbrev och varit på sjuttioåttatusen anställningsintervjuer. Men ingen vill ha mig. Jag ville jobba i Frankrike men Frankrike ville inte jag skulle jobba här. Jag har inte vad som krävs. Inte just nu i alla fall.

Under sommaren var det okej. Jag hade sommarjobb och sedan var vi ute och reste. Det var när vi kom tillbaka och allting fortfarande stod stilla som jag inte riktigt visste var jag skulle ta vägen. Jag skickade några ansökningar till jobb i Sverige. De ringde tillbaka. Jag bokade flygbiljett. Åkte på intervju. På flygbussen hem, eller flygbussen tillbaka ska jag kanske skriva, ringde de och sa att jag kunde börja på måndag. Så nu har jag bokat en ny biljett. En enkelbiljett till Stockholm på söndag kväll.

Inte speciellt dramatiskt egentligen. Jag ska jobba mot den franska marknaden så jag ger inte upp baguettenationen helt och hållet. Och jag behåller min franskman. Även om han blir kvar. Åtminstone till att börja med. Kanske kommer han efter. Kanske flyttar jag tillbaka sedan. Senare. Fanns det klippkort på Ryanair skulle jag köpa. Men det gör det inte.

Jag måste hitta någonstans att bo i Stockholm bara. Hur gör man det?

Ryanair
Leavin' on a jetplane
don't know when I'll be back again


Kommentarer
Postat av: Mathias

Du kan kolla på exempelvis www.andrahand.nu, www.bytalya.se eller www.andrahand.se...
Sen går det ju alltid att kolla på hyres och bostadsrätter när du kommer dit, men det känns som du har lite kort om tid för det nu =)
Roligt att du fått jobb!!! Lycka till! //Mathias

Postat av: barajagjohanna

Kolla blocket.se. Du kan kolla under Uthyres i Stockholm, eller lägga in en annons själv. Förra hösten la jag in en annons om att jag sökte lägenhet i Göteborg och fick massor av svar.

Spännande med jobb i alla fall. Du ska inte se det som ett misslyckande, det är ju som du säger att allt blir inte riktigt som man tänkt sig. Ibland känns inte allt bra och man måste göra något för att komma någonstans, ibland ändras planer och man får göra det bästa av situationen. (Haha, tro mig, jag vet. ;)) Jag tror att det blir bra.

2006-09-08 @ 08:28:07
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Välkommen till Stockholm och grattis till jobbet. Själv hade jag otrolig tur med bostad mren jag vet att det kan vara knepigt. Fast det har blivit mycket bätttre. Jag har hört att blocket ska vara bra. Lägg in en annons där. Om du vill så kan jag fråga runt bland vänner om någon vet en lägenhet som ska hyras ut för längre eller kortare tid.

2006-09-08 @ 09:21:28
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Nu kan vi ju nästan ta en fransk/svensk middag i Stockholm istället för Paris för de flesta verkar befinna sig i Svearike ändå... ;) Krokofanten får se till att pallra sig hit. Eller så får alla pallra sig till Paris första helgen i november, eller något sånt, för någonstans där har jag tänkt att åka dit. ;)

2006-09-08 @ 10:02:38
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

Mathias: Tack för tipsen. Har kolllat lite nu. Jag är inte helt bostadslös som tur är. Min mamma har en övernattningslägenhet i Stockholm och jag kan bo där till att börja med.

barajagjohanna & Therese: Tack för tipsen. Tänkte lägga in en annons på Blocket men man var tvungen att betala med telefonen. Vet inte om det funkar härifrån. Gör nog det när jag är på plats. Lättare att åka och kolla på lägenheter och så då också.

Och ja, varför inte en träff i Stockholm? Eller Paris...
Fast första helgen i november har jag en parishelg med mina tjejkompisar från Göteborg inplanerad...

2006-09-08 @ 10:42:12
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Kanske blir svindyrt att ringa 0900-nummer från Frankrike... Eftersom det är betalnummer.

Och jag har Parishelg med en Uppsalakompis den helgen... hoppas jag, om inte hon vill till Dublin eller London. Jag vill till Paris!

2006-09-08 @ 11:52:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Den tjocke konsulten

Kul att de slog till så snabbt, du verkar ju vara eftertraktad på den svenska arbetsmarknaden iaf :)

2006-09-09 @ 06:57:49
Postat av: Anonym

grattis till jobbet! (trots att det ligger i fel land) nu får elliott i alla fall träffa sin faster lite oftare, om hon inte jobbar dygnet runt. :P

2006-09-09 @ 10:23:42
Postat av: hibiscus

STORT GRATTIS till jobbet och lycka till med bostadssökandet!!!
Jag skulle gärna träffa dig också någon gång i Stockholm. ;-)

2006-09-10 @ 11:32:34
URL: http://hibiscus.mon-blog.org/index.php/
Postat av: Fred

Grattis till jobbet! Det har blivit mycket enklare att få bostad gneom bostadskön och även om de nybyggda inte är direkt billiga så är de oftast inte dyrare än andrahands lägenheter. Gå på www.bostad.stockholm.se och anmäl dig, vi fick bostad på det sättet för ett år sedan och har kompisar som fick lägnehet i januaria utan kötid!

2006-09-10 @ 11:59:53
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Krokofant

Hipp hurra för ditt nya jobb!!
Jag som precis var hemma i Sverige i helgen.
Nu är jag "hemma" i Frankrike igen och skall antagligen stanna här tills jul iallafall...
Men det kan hända att jag kommer just till Stockholm för att jobba lite... Jag låter veta detta så snart det är bestämt... :o)

2006-09-12 @ 11:57:42
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Den tjocke konsulten: Javisst, de rycker och sliter mig;)
Tjejen som hade mitt jobb innan hade visst slutat hastigt och lustigt för hon tyckte att de franska kunderna var för jobbiga. Får se hur det går för mig...

: Det är den största fördelen. Att jag är närmare familjen. De äldre och de allra yngsta.

hibiscus: Tack:) Vi kanske borde fixa någon sorts bloggträff på något sätt...

Fred: Tack, tack. Jag ska ställa mig i bostadskö. Har väl inget att förlora.

Krokofant: Ja hurra, hurra för jobb. Jasså minsann så du går också i sverigetankar...

2006-09-16 @ 21:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback