Åka karusell och äta karamell

I morgon ska vi gå på Parc Asterix. Det är ungefär som Disneyland. Fast med Asterix istället för Musse. Vi ska åka bergochdalbana och klappa Obelix på magen.

En bra sak med Parc Asterix, som ligger norr om Paris, inte så långt från Charles de Gaulle-flygplatsen, är att det är gratis inträde med Lisebergskortet. Vi var på Liseberg i somras och köpte oss varsitt kort. Det kostar 150 kronor har jag för mig. Inträdet till Parc Asterix ligger på 34 euro. Så vi går dit med en känsla av att ha fyndat. Och den känslan gillar jag, snål som jag är.

Med Lisebergskortet är det även gratis inträde till Europa Park, som ligger i tyska Rust precis invid franska gränsen, nära Strasbourg och Mulhouse. Där var vi för något år sedan. Vi hade visserligen Lisebergskort då också, men vi behövde aldrig visa upp det. Det räckte med att vara jultomte för att få komma in gratis.

Varje år, när vintersäsongen invigs, anordnas det nämlingen en stor tomteträff i Europa Park. Alla tomtar kommer in gratis och sedan är det bara att klappa sig på magen och hålla i skägget i karusellerna. I år är tomteträffen den 2 december. Dit rekommenderar jag alla med tomtesinnet i behåll att åka.

Papas Noël au PaparcEuropa Parc en père Noël
Papas Noël au Paparc


Kommentarer
Postat av: Therese

Parc Asterix vill jag också till , jag är sen länge ett stort fan av Asterix och hans kompisa

Postat av: Polly

Mest av allt gillar jag Trubadurix som alltid blir bunden och hängd upp och ner i ett träd när de andra har grisfest i sista rutan. :)

2006-09-11 @ 20:45:14
URL: http://pollybloggen.blogspot.com/
Postat av: Cocotte

Therese: Det var kul. Men åk inte dit en lördag när det är fint väder. Det var typ en och en halv timmes kö till alla roliga grejer...

Polly: Jag gillar också honom. Han var där och sjöng. Han heter Assurancetourix på franska.

2006-09-12 @ 12:04:21
URL: http://cocotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback