Middagsprat

Igår när jag funderade på vad jag skulle laga för middag till födelsedagsbarnet surfade jag in på Annettes fina matblogg I mitt franska kök. När jag läste hennes senaste inlägg blev jag väldigt sugen på tajine och tänkte nästan ge mig på att laga det. Men varken tid, ingredienser eller min personliga motivation räckte till så det får bli en annan gång.

Tajine är en sorts nordafrikansk gryta. Det finns en massa olika varianter, ofta med lamm eller kyckling. Massa varianter och framförallt massa smak. God smak dessutom. Ett tips till Paris-resenärer är att gå ut och äta på en nordafrikansk restaurang. De har ofta goda tajinegrytor och couscous av olika slag. En personlig favorit är restaurangen Zack i elfte arrondissemanget, nära där jag bodde när jag var i Paris. God mat och trevlig service. Sist vi var där lovade servitören att han skulle bjuda den som klarade av att äta upp en hel couscous royal på en digestif. (Finns det något ord för digestif på svenska? Apéritif är alkohol som intas före maten, och digestif efter.) Jag tror inte att de herrar i sällskapet som beställde den kungliga couscousen lyckades äta upp allt, men vi blev ändå bjudna på en vodka à la menthe (mintvodka) efter maten. Själv åt jag en jättegod tajine med kyckling, citron och oliver.

En annan marockansk restaurang i samma område som ska vara bra, men där jag aldrig har varit är L'homme bleu.

Till födelsedagsmiddagen igår blev det istället roquefortgratinerad tournedos, efter ett tips av en viss M här på bloggen. Och så tårta förstås.

Födelsedagstårta med 27 ljus

Egentligen hade jag tänkt dekorera hela tårtan med jordgubbar, men efter att alla 27 ljusen kommit på plats fanns det liksom inte så mycket plats kvar. Fast jordgubbarna funkade bra som förrätt till bubbelvinet också...

Jordgubbar 17 maj 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback