Var kommer du ifrån?

När folk frågar var jag kommer ifrån brukar jag säga gissa. Folk gissar väldigt ofta på Sverige. Konstigt ofta faktiskt. De finns ju så många länder i världen. Varför gissar de alltid på Sverige?

Att de inte gissar på att jag är amerikan eller brittisk beror nog på hur jag pratar. De hör att jag har en germansk accent. De hör också att jag inte är tysk. Men holländsk skulle jag väl kunna vara? Eller norsk? Dansk? Finsk? Finska är i och för sig inget germanskt språk men det vet de flesta fransmän inget om.

Sedan är det väl det där med att jag är lång, blond och blåögd också. Det spelar in. Jag lever upp till myten. Dessutom är jag rätt kraftigt byggd. Som en viking. Jag är stark. Jag kan bära tunga resväskor och en och annan italienare på ryggen. Men det kan väl holländskor också? Och norskor?

Viking1---Viking2
Uppvärmning inför VM-grenen Kast med halvstor italienare, Kanada 2002

Och de ständiga vikingparellellerna är jag lite trött på. "Ni vikingar klarar väl av lite kyla?" "Ta lite mer vodka, du är väl en riktig viking?" "Dina förfäder högg ju huvudet av folk och drack deras blod med sugrör, jag hoppas att du inte tänker göra detsamma med mig." Typ. Pojkvännen får ofta mejl från kompisar där de frågar hur "hans viking" mår. Och nej, jag har aldrig utgett mig för att vara en viking. Det behövs liksom inte. Sverige - Norden - Viking, den slutsatsen verkar komma naturligt för de flesta. Men det är klart, hade jag varit liten och nätt hade jag säkert inte fått höra det lika ofta.

Om vi svenskar är vikingar, vad kan man kalla fransmännen för då? Jag behöver lite motvikt.

Kommentarer
Postat av: Soldat Ragzo

Nous on est les Gaulois :)

2006-06-19 @ 18:54:28
Postat av: Cocotte

Soldat Ragzo: Oui c'est vrai... Mais Asterix et Obelix battent toujours les vikings, et ça je n'aime pas trop...;)

Postat av: Soldat Ragzo

Ne t'en fais pas, les Vikings sont meilleurs que les Gaulois sur de nombreux points... ;)

2006-06-19 @ 19:55:54
Postat av: barajagjohanna

Min franskindiska lärare sa alltid med riktig inlevelse att "les suédoises sont très belles avec des yeux bleeeuuuu, des cheveux looooongs et blonds... et tous les suédoises sont très longues. Sauf toi, petite souris." WHATTEFUCK?! Han var verkligen rätt på. Jag var visserligen blond, men inte ljusblond och blå ögon hade jag, men mitt hår var inte jättelång och min kroppslängd är... kort. Haha. Det där vikingatjaffset slipper jag. ;)

2006-06-19 @ 20:05:49
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

barajagjohanna: Men haha, kallade din lärare dig för petite souris? Lilla musen? Varför då?

2006-06-19 @ 20:14:54
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Le Gaulois suédophile

Les vikings étaient des assassins sans pitié; alors que les gaulois étaient tout mignons et pacifistes!!
Ca, c'était dans le passé. Maintenant, si je devais choisir, je voudrais plutôt avoir la mentalité suèdoise... plus tolérante et respectueuse envers les autres.

2006-06-19 @ 20:18:13
Postat av: Soldat Ragzo

Oui, c'est à ça que je faisais référence ;)

2006-06-19 @ 20:29:54
Postat av: barajagjohanna

Jaa, han kallade mig för lilla musen! Ibland sa han Mickey Mouse! Han sa att det berodde på att jag den första lektionen satte mig i ett hörn och var alldeles tyst... Daaah. Det gjorde jag för att jag är sådan som vill ha överblick, och jag är en sådan som kollar läget innan jag börjar tjattra. Att han sen aldrig någonsin förstod att jag kan kackla riktigt ordentligt var ju synd... kanske hade jag blivit något annat. Men jorå, la petite souris, c'est moi. :P

2006-06-19 @ 21:44:24
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Frida

Är inte "frogeaters" ett känt begrepp? Fast det kanske är ett skällsord? Vet inte vad det kan tänkas heta på franska dock -mangeur de grenouilles? Mutilateurs des grenouilles? Att äta grodor (och sniglar för den delen) visar väl på att fransmännen är både "barbarique" och "sans pitié"...;)

2006-06-19 @ 21:53:28
Postat av: Cocotte

Le Gaulois suédophile / Soldat R: Si les gaulois étaient "tout mignons" je ne sais pas. Par rapport aux viking, oui sûrement...

barajagjohanna: Han verkar vara en riktig skojare din lärare... Men petite souris är i och för sig ganska gulligt att bli kallad för. Bättre än svenskans en grå liten mus.

Frida: Ja, det är sant, engelsmännen brukar kalla fransämännen för frogs. Men jag har faktiskt aldrig ätit grodor, tror inte att det är speciellt vanligt trots allt. Sniglar däremot är rätt vanligt. Men det gillar inte jag. Har lite svårt för tentaklerna...:P
Mutilateurs de grenouilles...hihi...

2006-06-19 @ 22:54:25
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Soldat Ragzo

Il faut bien se nourrir! Vous mangez bien de l'élan non? :D

2006-06-19 @ 22:58:17
Postat av: Cocotte

Soldat Ragzo: Oui, mais un élan est quand même beaucoup plus nourrissant qu’une grenouille.
C’est peut-être pour ça que les vikings étaient si violents et les gaulois « tout mignons », les vikings mangaient trop de calories et puis ils utilisaient leur surplus d’enérgie pour tuer des gens ?

2006-06-20 @ 11:02:26
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: JonasiMarseille

Franska men brukar jag kalla macho flugor. De surrar irriterande och hogljutt runt min flickven och gor allt for att i desperata forsok kompensera att de pratar ett sadant fjolligt sprak. =)
Her i Marseille finns det till och med flera olika arter av macho flugor sasom "Tuning broms" och "Flott fluga" for att nemna nagra.

2006-06-20 @ 11:24:47
Postat av: Cocotte

Jonas: Hihihi, machoflugor som surrar runt din flickvän. Fniss.
"Tuning broms" syftar det på "tuning" av bilar? Typ en Clio eller 205 tunée, sänkt, med blänkande fälgar, påklistrade flammor, vinge och dunkadunk-musik. Med A-klistermärket och fyra killar med keps innuti. Sådana finns det i alla fall fullt av här i Picardie och Nord-Pas-de-Calais...

2006-06-20 @ 11:36:41
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Soldat Ragzo

Et oui, ce sont des choses qui arrivent :D :P
http://www.dailymotion.com/relevance/search/strip+tease+jacky/video/110624
Comme tu l'as dit c'est dans le nord en plus (Douais).

2006-06-20 @ 17:32:58
Postat av: Cocotte

Merci pour le clip. C'est trop cool. Vive les mecs du chnord !

2006-06-20 @ 18:09:12
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Soldat Ragzo

Pas de pb! Il faut montrer aux gens la vraie face de la France :P.

2006-06-20 @ 20:06:18
Postat av: Emelie

Måste bara säga att jag sitter här och är glad över att jag hyfsat förstår alla kommentarer på franska! Jag trodde att mina kunskaper i franska språket hade dammat ihjäl någonstans i ett orört hörn i min hjärna, men så illa var det inte!

2006-06-20 @ 21:52:10
Postat av: Hillan

Nästan ingen tror att jag är från Sverige när de ser mig. Somliga har trott att jag är från Norge, Finland eller Polen, men förvånanade många har trott att jag är fransyska eller italienska. Jag ser väl kanske inte dirket supersvensk ut, men inte heller ser jag dirakt ut att jag från något annat land heller (tycker jag själv). Antagligen så är det är så att myten om att svenskar är långa, blåögda och blonda kvar hos många ute i världen.

2006-06-20 @ 22:19:50
URL: http://musiclover.blogg.se/
Postat av: Karin

Ja, jag kommer på ganska många fula ord du skulle kunna dra till med.
Jag blir också trött på alla de här idéerna de har ibland.
Är 1,76 och mellanblond. Jag brukar på fullt allvar hävda att i Sverige är jag liten. Och att vi dricker MER än de någonsin kan föreställa sig. För det gör vi ju.
Och att svenskar har en helt annan kroppstemperatur än sydeuropéer, lite som reptiler faktiskt, som gör att vi klarar allt.

Och sen skriker jag något i stil med: Mais ça va pas la tête. On t'as pas appris qu'il faut reflechir avant de parler!?

Då brukar de tröttna.

2006-06-21 @ 10:34:43
URL: http://karinstensdotter.blogg.se
Postat av: Cocotte

Soldat Ragzo: Si c'est ça la vrai face de France, j'ai peur pour le futur du pays...

Emelie: Se där. Man förstår ofta mer än man tror.

Hillan: Ja folk har väl skapat sig en bild av hur en svensk ska se ut liksom. Det är ändå lite lustigt det där. Jag kan ofta direkt se vilka som är svenskar i Paris, inte alltid, men ofta. När vi har varit i Sverige har jag och min pojkvän flera gånger sett personer som har fått oss att titta på varandra i samförstånd och säga: "de måste vara fransmän". Innan vi hört dem prata.
Men det beror mycket på kläder, stil och sätt också tror jag.

Karin: Men, ge mig lite fula ord då;)

2006-06-21 @ 14:14:11
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback