La frite c'est la fête !

Igår kväll var vi på en liten tur och hälsade på Damien i Arras. Åt den traditionella fritten. Nordöstra Frankrike är liksom Belgien fyllt av "friterier", ställen som säljer pommes frites. Oftast är det bara ett litet skjul eller en släpvagn, une baraque à frites,  som luktar frityrolja på flera kilometers avstånd.

La Friterie du Beffroi 
La Friterie du Beffroi - en "baraque à frites" i Arras

Friterierna är rätt långt ifrån den franska gourmettraditionen och stjärnkrogar, men billigt, praktiskt och "genuint". Pommes friten är flottiga till tusen fast till skillnad från McDonalds behandlade små pinnar är det riktiga potatisbitar som friteras. Det finns en rad olika kaloribomber att välja mellan. En liten pommes frites kostar till exempel 2,10 euro och är allt annat än liten.

Såsigt 
Pommes frites-såser

Den vanligaste pommes frites-såsen är inte ketchup utan majonnäs. Låter kanske konstigt för en oinvigd, men det är rätt gott. Dessutom är det en bra uppvärmning inför stundande bikinsäsong. Feta pommes frites med fet majonnäs leder automatiskt till platt mage. Tror jag i alla fall. Eller har jag blivit lurad nu igen? Det finns även en rad andra mer eller mindre suspekta såser att välja mellan. Vad sägs om Burgy Burger-sås eller sås Extra Américaine?

När man i pommes frites-sammanhang pratar om en amerikan, un américain, har det ingenting att göra med varken Georges Bush eller Harrison Ford. En américain är en halv baguette fylld med pommes frites och valfritt tillbehör, till exempel en merguez-korv eller en hamburgerbiff. Inget för dem som fruktar kolhydrater direkt...

FritesAméricain Merguez...mmm? 
Américain merguez...mmm?

Efter vår överdos av pommes frites gick vi mätta och glada till en pub och kollade på Frankrikes sista uppladdningsmatch inför VM. Zidanes sista match med landslaget på hemmaplan. Vi kom precis lagom till att se Cissé bryta benet. Usch vad det såg läskigt ut. Man såg verkligen att benen gick av. Hu. Frankrike höll på att spela oavgjort mot Kina. Men i slutminuterna kom både ett kinesiskt självmål och ett mål av Thierry Henry. Det slutade 3-1. Jag hoppas på Frankrike mot Sverige i VM-final. Hoppas kan man väl alltid få göra?

Kommentarer
Postat av: Therese

Här i Spanien äts också alltid majonäs till pommes frites (Majonäsen är förresten en spansk sås från början) Jag tycker att majonäs är godare än ketchup till stekt och friterad potatis. Här har McDonalds blivit tvungen att anpassa sig och sälja friterade potatisklyftor som man kan välja istället för den vanliga pommes fritesen. Kostar lika mycket och ingår i alla menyer men är mycket godare än dom vanliga behandlade fritarna

Postat av: Emelie

Börjar bli riktigt peppad inför fotbolls-VM nu faktiskt! Jag minns VM -98, då jag var i Saint-Malo när Frankrike vann. Då var det party på gatorna!

2006-06-08 @ 12:52:01
Postat av: Cocotte

Therese: Klyftpotatisalterativet finns på McDonalds i Frankrike också. Tycker inte att de är speciellt goda de heller.
Var majonnäsen kommer från från början finns det säkert flera teorier om. Ordet är i alla fall franskt, mayonnaise. Läste på Wikipedia att en teori är att det var den franske amiralen de Richelieus kock som tillagade en majonnäs för att fira segern över engelsmännen i hamnstaden Mahón på Menorca (kanske är det därför du hört att den är spansk?). Han gav såsen namnet mahonnaise, som sedan blev till mayonnaise.
Andra teorier är att namnet mayonnaise kommer från hertigen av Mayenne, städerna Bayonne eller Mayons, eller från gamla franska ord för äggula (moyen/moyeau) och arbeta med händerna (magner/manier).

Emelie: Ja, det kan jag tänka mig att det festades loss!

2006-06-08 @ 13:41:14
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Therese

Jag har hört att majonäsen var en sås fiskarna i staden Mahon på Menorca åt , när den intogs av fransmännen lärde sig amiralens kock laga såsen och fransmännen uppskattde den så att den togs till Paris och blev väldigt populär. Det är ju iallfall vad man säger här i Spanien. Ska kolla vad spanska wikipedia skriver ;) Håller med om att McDonalds klyftpotatis inte är särskilt märkvärdig men något bättre än den vanliga pommes är den ändå. Det är väl inget som är så där jättegott på McDonalds.

2006-06-08 @ 17:28:34
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Pistache

Åh vad gott! När vi bilade runt i Europa när jag var barn så stannade vi ibland efter vägen och köpte pommes från någon av släpvagnarna som dök upp lite här och där. Det var annat än pommes från McDonals det!

2006-06-08 @ 17:43:05
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Sverige-Frankrike i VM-final låter inte helt dumt. :)

2006-06-08 @ 20:17:26
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anonym

Therese: På sidan jag läste stod det att den franske kocken ville laga en sås men eftersom han inte hade nå gon grädde tog han olivolja och äggulor istället eller något i den stilen. Säkert en skröna...

Pistache: Vive la frite !

barajagjohanna: Ja eller hur, det vore något...

2006-06-08 @ 21:16:05
Postat av: Cocotte

Oj jag blev visst anonym...

2006-06-08 @ 21:20:12
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Pistache

:-) Det är så roligt att kunna minnas tillbaka när jag läser dina inlägg. Men jag inser att det var alltför länge sedan jag var i Frankrike, det måste jag ändra på.

2006-06-08 @ 22:13:19
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: Maria Agrell

VM är ju nu. Och "vi" som precis vunnit Champions League mot Arsenal. Hur ska man kunna ladda om här i Barcelona? Kan euforin bli större än den jag berättade om i blogginlägget den på natten den 17 maj:
http://mariaagrell.blogspot.com/2006/05/bara-arsenal-2-1.html

Fast det känns ju kul att Ljungberg och Larsson spelar i samma lag denna gång. Jag kände mig lite elak som svensk som dissade duktiga Ljungberg i Paris.

2006-06-09 @ 14:39:42
URL: http://www.agrell.com
Postat av: Illectric

Plötsligt fick det franska köket en ny innebörd...

Hua!

2006-06-10 @ 12:31:25
URL: http://illectic.blogg.se
Postat av: Pernilla

Det var spännande att läsa om dina äventyr i Frankrike bland pommes och annat. Alltid kul att få höra hur små vardagliga ting kan vara annorlunda i andra länder!

2006-06-13 @ 16:34:22
URL: http://pion.blogg.se
Postat av: Bertrand

In English ?
About "baraque à frites", throw a glance to the URL below

2006-10-20 @ 13:15:32
URL: http://www.le-nord-de-la-frite.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback