Allez les Bleus !

På tv spelas Marseillaisen. Snart smäller det. Folk har gått hem tidigare från jobbet, gatorna töms på folk, landet håller andan.

Det är snart avspark för Frankrikes första match i fotbolls-VM.

Hur ska det gå? Är Zidane för gammal? Ska unge Franck Ribéry hålla måttet?

Nu börjar det. Och här sitter jag och tittar på fel skärm. Sådan är jag.

Av någon anledning tittade jag på TF1:s (en tv-kanal) lunchnyheter idag. Jag vet inte varför, deras lunchnyheter gör mig alltid irriterad. Man får liksom aldrig några nyheter. Idag inledde de som alltid med vädret. Sedan var det dryga 20 minuter inför Frankrikes match. 20 minuter. Visst var det kul att se franska fans klätt i blått ända in till kalsongerna och som med tuppar på huvudet sjöng "On va manger les petits suisses". (Det betyder "Vi ska äta upp de små schweizarna", men på franska får det en dubbel innebörd eftersom en petit suisse inte bara är en liten schweizare utan också en sorts yoghurt.) Men inte i 20 minuter. Därefter fortsatte "nyheterna" i bästa Landet runt-anda, med reportage om gamla som har de varmt på sina ålderdomshem, kyrkor som behöver renoveras och byar där lastbilarna kör för fort. Efter en dryg halvtimme var jag less och då hade jag fortfarande inte fått några "riktiga" nyheter.

Nej, om man skulle kolla lite på den där matchen i alla fall. Det franska landskapet landslaget kallas för Les Bleus - de blåa. Därav inläggets titel och dagens tre viktigaste ord: Allez les bleus !

Kommentarer
Postat av: Therese

Det gick inget vidare för les bleus idag :(

Postat av: Bellis

Och min make och ena sonen gick till innebandträningen här i sthlm:s förorten iklädda Frankrike tröjor, (matchen hade startat. När de kom hem och såg resultatet, åkte tröjorna snabbt av och det var dags för en dusch...

2006-06-13 @ 21:40:48
Postat av: Cocotte

Ja ikväll blev inga petits suisses uppätna.
Det verkar vara Frankrikes öde att spela oavgjort mot Schweiz...

2006-06-13 @ 21:55:27
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback