Varmt

Det är värmebölja här. Trots att klockan är kväll står termometern i skuggan på balkongen fortfarande på 35 grader. Jag svettas och vill helst bara äta glass. Hela tiden. Men det är visst inte att rekommendera ur näringssynpunkt.

Det har varit helt vindstilla, kvavt och solgassigt hela dagen. Men nu börjar det blåsa upp. Det luktar sommaråskväder. Blixtrar och dunder. Magiska under.

De franska makthavarna har lärt sig en läxa efter värmeböljan 2003. Den ökända 
canicule de 2003 , då uppemot 15 000 personer uppskattas ha dött av värmen. Mest äldre. Nu vidtas åtgärder. Gamlingar som dricker vatten visas på nyheterna varje dag. Borgmästaren i vår lilla stad skickade ut informationsblad som sa att om vi var gamla och ensamma skulle vi kontakta rådhuset, la mairie, så skulle de se till att någon kommer och ser efter oss när vi svettas.

Hade jag kunnat ta kort när jag kör bil hade jag fotat de digitala skyltarna över motorvägen som talar om att det är varmt och uppmanar oss att dricka. Mycket.

Jag svettas och längtar efter svalkande mälardopp. Här finns inget hav och inga riktiga sjöar i närheten. Däremot har de byggt upp en strand på torget. La Plage de Saint Quentin. Mer om den en annan gång.

Saint-Quentin plage
Bilden har jag lånat från Saint-Quentins hemsida


Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Jag vill höra mer om La Plage!

Riktigt obehagligt med sån där värme... huh. Jag minns en kväll i Paris, klockan var halv tio och jag stod i en telefonhytt. Det var 30 grader ute. Och i en stad med höga hus, massor av avgaser, ingen vind och inget vatten blir det ju olidligt. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Jag svettades hur mycket eller lite kläder jag än hade på mig och om jag så bara rörde ett finger eller låg stilla i sängen. Fy! Hoppas ni får det lite svalare snart...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback