Väderförbannelsen

Första gången min franske pojkvän var i Sverige var det oktober. Det var svinkallt. Bland de kallaste oktoberdagarna i historien. Han frös, men blev inte helt avskräckt.

Nästa gång han kom var det januari. Första dagen snöstorm, resten av dagarna massor av minusgrader och kindbitande Göteborgsvind. Trots det ville han komma tillbaka.

Han kom en midsommar. 2004. Det var kallt och regnet låg i luften men jag och min familj envisades ändå med att vi skulle äta ute på altanen. På midsommar äter man ute förklarade vi och satte på oss våra fleecejackor. Han nickade oförstående, huttrade och åt lite sill.

Förra sommaren bilade jag, pojkvännen och fyra franska kompisar runt i Sverige och Norge. Eftersom jag bodde i Västerås för tillfället skulle de andra hämta ut hyrbilen på Skavsta flygplats och sedan komma till mig och sova första natten i Västerås. Under dagen när jag väntade på att de skulle komma var det soligt och varmt. Men framåt kvällen, ungefär samtidigt som Ryanairs flight från Paris Beauvais gled ner på Stockholm Skavsta, slog det om. Det blev grått. Och kallt. 

Jag sa: Det har varit fint väder hela veckan. Soligt och varmt. Jag lovar.
Pojkvännen sa: Oui, oui, ma chérie, det där har jag hört förut.

Vi lämnade Västerås och åkte genom ett regnigt Dalarna. Vi passerade Åreskutan men såg ingenting för det var alldeles mulet. Sedan åkte vi in i Norge. Där sken solen och vi hade vackert väder längst hela norska kusten. Glittrande fjordar och varma vindar. Ända upp till Polcirkeln.

Norge - 27 grader 
Norge - 27 grader


Sedan passerade vi riksgränsen och åkte in i Sverige. Plötsligt var bilden annorlunda. Närmare bestämt såhär:

Sverige - 8 grader 
Sverige - 8 grader


I morgon åker vi till Sverige igen. Vi ska bila upp. Första veckan ska vi vara på Gotland, i huset mina föräldrar hyrt en vecka varje sommar sedan min bror och jag var ganska små. Vi brukar ha tur med vädret på Gotland. Sol och bad. Det hör till. Mina föräldrar har sagt på skämt till fransmannen att det kanske inte är en så bra idé att han kommer trots allt. Med tanke på hans otur med vädret.

Det är torka på Gotland just nu. Det har inte regnat sedan midsommar och det är varmt. Jag antar att de gotländska bönderna gnäller mindre än de franska, men de måste ändå vara rätt glada att vi kommer. Ja, för klicka här så får ni se själva vad det är vi kommer med.

Det verkar onekligen vara så att det vilar en väderförbannelse över oss. Jag är bara lite osäker på om förbannelsen vilar över honom eller över mig själv för att jag till varje pris vill visa upp mitt Sverige från dess bästa sida. Kan vara bra att veta utifall att vi går till en sådan där väderförbannelsebrytare.

Och sedan undrar jag vad som skulle hända om vi flyttar till Sverige? Översvämningar och olycka? Eller kanske till och med en ny istid?
Jag bara undrar.


Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Tyyyyyypiskt.
Jag hoppas verkligen för er skull att vädret slår om och att det blir värmebölja eller något, bara för att fransmannen ska få se att det minsann kan vara varmt och soligt i Sverige också.
Själv har jag önskat regn och skitväder i och med att jag bara jobbar och jobbar, sen kan det få bli fint lagom till mina lediga helger. ;) Men som sagt, hoppas det blir fint när ni kommer hit.

Postat av: Therese

Hihi , flytta inte till samma stad som jag bor i då ;) Nä men jag hoppas ni får jättefint väder på Gotland. Den där midsommaren påminner om en jag firade för några år sen med några kompisar och en spanjor på besök (kompis till en av mina kompisar) vi var i en sommarstuga i Skåne och flyttade middagen ut och in några gånger för det småregnade men sen satt vi alla i regnjackor och åt och regnet slutade faktiskt och efter maten blev det ganska fint men kallt tyckte spanjoren

2006-07-27 @ 20:36:13
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Cindy

Vädergudarna verkar vilja att ni stannar i Frankrike :D

2006-07-28 @ 00:08:19
URL: http://epicindy.blogspot.com/
Postat av: Den tjocke konsulten

Ni skulle varit i Gbg denna veckan istället, riktig knallvärme, toppat ut på 28-29 grader vindstilla eftermiddagar. 20 grader varmt nu 04:xx på natten!

2006-07-28 @ 04:21:08
URL: http://www.ibm.com
Postat av: Krokofanten

Jag har ALLTID tur med vädret i Sverige...
Kom tillbaka till Paris i fredags med skall åka till Sverige i September igen...
Vi får helt enkelt stämma av våra semestrar... Dessutom kan ju de båda fransmännen prata med varann så vi får lugn och ro... :o)

2006-07-31 @ 13:25:52
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: Fred

Jag tycker om vädret här men det var lite väl varmt i fjällen för att vandra nu... Funderar ni på att flytta hit på riktigt?

2006-08-07 @ 18:53:36
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Till slut fick vi faktiskt fint väder mest hela tiden i Sverige. Mycket bad och sol. Vädergudarna kan visst när de vill.

2006-08-16 @ 12:17:12
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback