La Plage de Saint-Quentin

Staden jag bor i ligger två timmars bilresa från havet. Här finns, till skillnad från nästan överallt i Sverige, inga badsjöar i närheten. Den enda sjön som ligger hyfsat nära är en konstgjord badsjö i en liten grannstad. Jag har aldrig varit där, men att betala inträde för att få trängas med en massa andra i en liten konstgjord sjö känns inte speciellt lockande. Framför allt när man som jag är uppäxt bara några (långa) stenkast från Mälaren.

Det finns alltså inga naturliga stränder eller badplatser att tillgå. Däremot finns det uppenbarligen driftiga personer. Personer som en gång tänkte i banorna: "Vi kan inte få hit havet, men en strand kan vi väl fixa i alla fall." Därefter åkte de och hämtade en hel massa sand, hällde ut den på torget, och vips så var Saint-Quentins strand skapad.

Nej, ärligt talat känner jag inte till strandens historia. Vad jag vet är att varje år, från början av juli till mitten av augusti, omvandlas Saint-Quentins största torg, La Place de l'Hôtel de Ville, till en sandstrand med pooler, palmer och vattenrutschbana.

Plage de l'Hôtel de Ville--La Plage de Saint-Quentin


Jag tycker att idén är kul. Det har tydligen en del andra franska städer också tyckt, och strand-mitt-i-stan-konceptet finns numera på flera ställen, bland annat i Paris och den högra Seinekajens Paris-Plage. Däremot kan jag väl erkänna att jag personligen inte går och badar på torget. Jag är kanske inte riktigt tillräckligt exhibitionistiskt lagd för att springa runt i bikini mitt i stan. Sedan är det mest tänkt för barn också och jag är visst inget sådant längre.


För de lite mindre bad- och sandsugna, och för övervakande föräldrar finns det uteserveringar med strandutsikt. Dit var det ingen rusning när jag tog det här kortet, men om man nu ska hitta något uteliv i Saint-Quentin är det i vanliga fall på torget man ska börja leta.


För fikande föräldrar


Inte nog med att här finns strand på sommaren förresten. På vintern byts stranden mot snö och torget fylls av julmarknad, skridskobana och en uppbyggd pulkabacke. Minsann.

Jul på torget--Pulka på torget i Saint-Quentin
Vinter på torget


Saint-Quentin är varken Frankrikes vackraste eller mest levande stad. Här finns inte speciellt många sevärdheter i krokarna och staden ligger inte i speciellt natursköna områden. Men jag tycker ändå att det är en stad som är bra på att göra det bästa av vad den har. Och det ska den väl ha credit för.

Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Men vilken kul grej ändå.

Postat av: Cocotte

Visst är det lite kul. Barnvänligt.

2006-07-26 @ 17:56:12
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Den tjocke konsulten

Alltså du bor ju i Frankrike, vart är närmaste TGV linje till atlantkusten??

2006-07-27 @ 02:48:26
URL: http://www.ibm.com
Postat av: Cocotte

Konsulten: Hur menar du då? Om det går TGV till Atlantkustuen?
Det finns en tgv-linje som går till Arcachon söder om Bordeaux och en annan som går till Biarritz / Hendaye / St Jean de Luz.
Kolla in där länken för en linjekarta:
http://www.tgv.com/EN/apropos/reseau/carte.html

Här finns tider och priser:
http://www.voyages-sncf.com/dynamic/_SvHomePage?_DLG=SvHomePage&_CMD=cmdHomepageUK&WB=HP

2006-07-27 @ 09:36:58
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Cocotte

Fast när jag tänker efter tror jag att det är bara fram till Bordeaux som det finns särskilda tgv-linjer, det vill säga efter Bordeaux är det fortfarande tgv-tåg men de håller inte lika hög hastighet.

2006-07-27 @ 13:03:05
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Den tjocke konsulten

Det var ett överoptimistiskt impulsinlägg, jag har noll koll men hoppades det fanns gott om snabba och effektiva TGV tåg som kan ta folket till havskusten eller nåt. Till skillnad från här där vagnarna havererar och folk får stå på Sthlm-Gbg tågen :D

2006-07-28 @ 04:26:39
URL: http://www.ibm.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback