Sju sorters kakor

Jag fick boken Sju sorters kakor av mamma i julas. Så nu ska det bakas. Jag bakade kokoskakor häromdagen och lyckades faktiskt med konsten att inte bränna dem i gasugnen. Duktigt av mig.

Fast det jobbiga med att baka kakor är att jag äter upp dem efteråt. Jag är inte så bra på att spara och på att frysa in för att ta fram vid tillfälle, utan det blir snarare att det åker ner en liten kaka varje gång jag liksom råkar gå förbi kakfatet. Därför är det bäst att låta bli att baka kakor. Jag måste ju tänka på min linje som man säger på franska.

Sju sorters kakor är förresten Sveriges mest sålda bok. Den är inne på åttiosjunde upplagan med nästan 3,5 miljoner sålda exemplar. Inte illa för en bok som trots sitt namn innehåller recept på fler än sju sorters kakor.

Kaffe och kakor. Det måste väl ändå vara något ganska svenskt. Även om traditionen med sju sorters kakor kanske håller på att försvinna lite till fördel för GI-index och take away-latte. Men på besök hos min mormor och morfar är kakfatet alltid fullt.

När vi är i pojkvännens hemby på den franska landsbygden och går laget runt (mormor, morfar, farmor, mostrar, morbröder och kusiner, alla bor i princip samlade i samma by) bjuds vi snarare på en apéritif, ett glas hemgjord valnötsvin, en muscat, eller vad man nu kan tänkas vilja ha, snarare än kaffe och kakor. Fast ibland bjuds det på kaffe också. Kanske med en chokladbit. Eller en sorts kakor. Aldrig sju. Jag har å andra sidan heller aldrig bjudit på kaffe med sju sorters kakor. Men någon gång ska väl vara den första. Och nu har jag ju boken som gör det möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback