Pas de nouvelles...mauvaise nouvelle

På franska finns det ett uttryck som lyder "Pas de nouvelles, bonne nouvelle". Direkt översatt blir det ungefär "inga nyheter, god nyhet" fast det betyder väl egentligen ingenting på svenska. När man pratar om att "avoir des nouvelles de quelqu'un" så innebär det ungefär att höra av någon, att få en uppdatering om vad som händer med personen. Och har man inte hört något så betyder det oftast att allt är bra, att det inte hänt något speciellt och där kommer uttrycket "pas de nouvelles, bonne nouvelle" in i bilden. Första gången jag hörde någon säga det däremot trodde jag att det betydde att personen inte tyckte om den som han inte hört av, och därför tyckte det var skönt att slippa höra av honom, men så var det ju inte då.

Men i mitt fall betyder nog tyvärr pas de nouvelle inte en bonne nouvelle. Utan snarare en mauvaise nouvelle. Jag pratar om banken som inte har hört av sig. Jag tror att det bara kan betyda att jag inte fått jobbet. Och jag vet att jag borde ringa och höra efter men jag har inte gjort det.

Igår var jag på intervju för ett jobb som verkade jättespännande. Problemet var bara att jag kom drygt en och halv timme försent. Ja. Så var det med det. Mitt tåg från Saint Q var två timmar försenat på grund av en personolycka i förorten St Denis. Så egentligen var det ju inte mitt fel. Jag ringde och förvarnade. Först ringde jag och sa att jag skulle bli en halvtimme sen. Sedan var jag tvungen att ringa tillbaka och säga att jag skulle bli ännu senare, att tåget stod stilla och att jag inte hade någon aning om när jag skulle komma. I Paris är folk vana vid förseningar så de sa "c'est pas grave" (mycket användbart franskt uttryck som betyder ungefär "det är ingen fara", "det är inte allvarligt") men det kändes inte toppen ändå. Skulle egenligen ha träffat två personer men fick bara träffa en. En trevlig brasilianska. Intervju på engelska. Men de ska träffa folk hela veckan så jag känner att mina chanser är något begränsade. Synd. Det verkade kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback