Pappa Pingvin!




Jag har tidigare hyllat låten Papa Pingouin som jag upptäckte tack vare
Ben Reagan, men jag tycker faktiskt att den förtjänar ännu mer utrymme. Papa Pingouin var Luxemburgs bidrag i Melodifestivalen 1980 och framfördes av tvillingsystrarna Sophie och Magaly samt ett gäng pingviner. De hade inte bara några av melodifestivalshistoriens snyggaste scenkläder, utan också en catchy låt med en fin text. Jag översatte texten så att Ben Reagan och alla andra som inte är sådär jättebra på franska som jag är kan få ta del av Pappa Pingvins fina historia. Här kommer den: (Och här finns originaltexten på franska.)

Pappa Pingvin

Pappa Pingvin
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin
Pappa Pingvin har tråkigt på sitt isblock
Pappa Pingvin
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin
Pappa Pingvin skulle vilja packa sin väska


Man känner att han är nervös
Lite olycklig
Inte väl till mods i sina fjädrar
För att lugna sina nerver
Dyker han i havet

Han avundas fågeln
Som får färdas bredvid månen
Själv har han fötter av bly
Det gör honom grinig

(Refräng)

På den blåa snön
Tar han några tveksamma steg
Och glider på isen
Man hör honom mumla
Jag vill sticka härifrån

Jättehögt upp i himlen
Alldeles nära solen
Korsandes rymden
Jag har fågelvingar
Jag kan flyga högt

Men vad nu då Pappa
Varför säger du så?
Du vet ju att vingarna
De som tillhör pingvinerna och väderkvarnarna
Inte längre tjänar någonting till

Men varför Pappa
Åka dit bort?
Här är livet vackert
Lämna himlen till änglarna och helgonen
Kom Pappa
(Till refrängen)
Pappa Pingvin
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin
Pappa Pingvin fortsätter sin vackra dröm

Nu tror han att är
En fiskmås
Han gör långa resor
Han färdas söderut
Ända till England

Och här är Paris
Och till med Neapel
Karthagos stränder
Medelhavet
Åh vad sommaren är vacker

Men vad nu då Pappa
Tänker du inte på det?
Du vet ju att vingarna
Som tillhör pingvinerna och väderkvarnarna
Inte längre tjänar någonting till

Men varför Pappa
Åka dit bort?
Här är livet vackert
Om du reser kommer du inte långt
Stanna här Pappa

(Till refrängen)
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin
Kom tillbaka från din drömvärld
Pappa Pingvin
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin
Kom tillbaka ner på jorden

(Pingvinen sjunger:)
Pappa Pingvin
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin
Älskar sitt isblock

(Kören sjunger:)
Pappa Pingvin
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin
Ska bränna sin väska

(Alla tillsammans:)
Pappa Pingvin
Pappa Pingvin
Pappa, pappa, pappa pingvin


Säg mig en låt i årets Melodifestival som hade en så fin text. 

Kommentarer
Postat av: Lappen

Magaly dog 1996 i Aids nåt som systern Sophie aldrig kom över. Hon isolerade sig i sin lägenhet i södra Frankrike och lär mest se på TV!

2006-06-26 @ 14:00:36
Postat av: Cocotte

Lappen: Nej åh vad sorgligt. Det hade jag missat.

Postat av: Lappen

Rätt typiskt för unga stjärnor. Kolla Noice, så fort skivorna slutade sälja ville ingen ta ansvaret för bandet. Dom kastas in i en overklig värld utan att ha erfarenhet av vuxenvärlden och då är det lätt att fastna i droger.

2006-06-26 @ 22:39:33
Postat av: Lappen

Här är länken till en kass cover!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback