Silverfiskar

Nej usch. Upptäckte precis en silverfisk på vår toalett. Inte en sådan här Silverfisk dock. Det hade nog varit snäppet trevligare, även om jag helst föredrar en helt silverfiskfri toa. Vår toa är väl ungefär en kvadratmeter stor, så jag vill helst vara ensam därinne.

Jag har ingen aning om vad silverfisk heter på franska. Det tycks inte heta silverfisk i alla fall. Varken silver (argent) eller fisk (poisson) ledde till någon reaktion hos pojkvännen. När jag sa "sådana där äckliga små odjur som blir till en blöt fläck när man dödar dem" verkade han förstå i alla fall. Han har också sett dem. Dödar du dem, frågade jag. Nej det är klart att jag inte gör, svarade han, de gör ju inget, de är ju bara gulliga.

Silverfiskar är nog rätt mycket. Snabba, ljusskygga och vinglösa insekter som lever i två till åtta år och byter skinn upp till åtta gånger under sitt liv är de till exempel. Insekter som har existerat i 300 miljoner år, äter mjäll och klister och lägger ungefär 100 ägg i sprickor är de också. Men gulliga? Gulliga är de inte. Och jag vill inte ha dem på min toa. Men, men, hellre på toan än i köket i alla fall. Och hellre silverfiskar än råttor. Eller kackerlackor.


Uppdatering:
Nu har jag googlat på poisson d'argent (silverfisk) och fick massor av träffar så det heter silverfisk på franska också. Eller lépisme. Men det är överkurs.

Kommentarer
Postat av: emenyn

Min pappa säger att det är bra att ha några enstaka silverfiskar i badrummet. Om det blir fuktskador någonstans trivs silverfiskarna jättebra och blir hur många som helst. Har man inga silverfiskar alls från början har man inte denna fina biologiska indikator på fuktproblem. Smart va!

2006-02-20 @ 20:18:42
Postat av: Cocotte

Aha! Mycket smart. Än så länge är de inte så många, så jag tar det som ett gott tecken då:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback