Helgnöjen

När man bor i en liten stad som varken ligger nära havet eller bergen eller speciellt mycket annat heller för den delen är helgaktiviterna ganska begränsade. Jag upptäckte ganska snabbt att Saint-Quentinbornas favoritsysselsättning på lördagar heter les centres commericaux. Stadens shoppingcentrum alltså. Centrum i plural för de är flera stycken. Egentligen orimligt många i förhållande till stadens invånarantal men jag antar att de lockar kunder från alla närliggande kommuner också.

Shoppingcentrumen ligger utspridda runt omkring staden. Inne i själva stadskärnan finns det visserligen också en del affärer, men de blir allt färre och shoppingområdena ute på åkrarna allt större. De olika shoppingcentrumen är oftast uppbyggda kring en stor mat- och en-himla-massa-mer-affär i stil med
Auchan, Carrefour och E. Leclerc. Ni vet sådana där jätteaffärer där man går och går och aldrig tycks komma till mjölken. Runt omkring jätteaffären ligger en rad andra affärskedjor som säljer allt från kläder till byggmaterial. Allt är uppbyggt för den bilburne och här tillbringar Saint-Quentinborna sin lördag.

Söndagarna däremot är i princip alla affärer stängda. Då äter man istället lång och vällagad söndagslunch med familjen (som i Bénabars La p'tite monnaie). Fast vi som har våra familjer långt borta har upptäckt ett annat söndagsnöje som är extra populärt här i norra Frankrike, nämlingen les brocantes - loppmarknaderna. Det är inte riktigt som i Sverige där man ofta ser en loppisskylt efter vägen och när man svänger av kommer man till ett ställe där det är loppis mer eller mindre året runt. Här är det loppmarknad en dag, eller möjligen en helg, och då kan stadens, eller byns, invånare hyra sig några kvadratmeter för att ställa upp sitt bord och sälja det de har. Om man bara letar lite så är det nästan alltid loppis någonstans i närheten. Igår till exempel var vi i den lilla staden Chauny.

Brocante Chauny---Brocante Chauny 2
Brocante i Chauny


Vi är varken tillräckligt morgonpigga eller intresserade för att göra de riktiga fynden. Men det är kul att bara gå runt och titta. Ofta är det lite av en folkfest, lantligt och genuint, och det finns nästan alltid någon som byggt en grill och säljer mat och billigt vin i plastmugg.
 
Den här gången var det enda vi kom hem med en Arto Paasilinna-pocket för 10 centimes. Mitt brocante-fynd som jag är mest stolt över är nog kaffeservisen jag köpte för 2 euro i höstas. I och för sig har vi i princip bara använt sockerskålen, vi dricker aldrig kaffe här, men jag är förtjust i de bruna knopparna.

Loppisfynd



Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Du, en liten fråga... är det verkligen svindyrt att åka tåg i Frankrike? Kollade tåg mellan Paris-Angers och det kostade ju MINST 33?! Om jag nu kollade rätt, om Angers tågstation heter Angers St Laud. Har du nån koll? Jag fattar ingenting. :P

Postat av: Cocotte

Tåg är rätt dyrt. Framför allt TGV. Ska du stanna några månader och räknar med att åka en del tåg lönar det sig absolut att köpa ungdomsrabattkortet Carte 12-25. Det kostar visserligen 49 euro men med det har du 50 procent rabatt på resor i lågtrafik och 25 procent i högtrafik. Man tjänar snabbt in de där 49 eurona.

Du kan chansa och åka utan biljett, man blir långt ifrån alltid kontrollerad, men det är förstås lite riskabelt och inte speciellt moraliskt korrekt. Det funkar däremot inte på TGV där platsbiljett är obligatorisk.

Sedan finns det en del billigare biljetter, helgspecialpriser, de så kallade Prems-biljetterna och lite annat. SNCF:s priser är en djungel...

2006-08-28 @ 21:05:03
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Cocotte

22,20 euro verkar en enkelbiljett Paris - Angers kosta med rabattkortet 12-25. TGV-tåg utan byte, en och en halv timmes resa.

2006-08-28 @ 21:14:58
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Frida

Ha ha, känner igen det där om Auchan.Fast jag hade det omvända problemet när jag var i Lyon - jag kom aldrig ifrån mjölken. Eller yoghurten ska jag väl säga. Har aldrig sett så många hyllor yoghurt/puddingar/desserter samlade på en och samma yta tidigare...

2006-08-28 @ 23:31:52
Postat av: Cocotte

Frida: Jag älskar också yoghurthyllan. Eller hyllorna snarare det är en hel gång full. Kan stanna där alldeles för länge...

2006-08-29 @ 10:25:10
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Jag ska åka från Charles de Gaulle, glömde jag säga. Hittar du en station som heter Angers? För jag hittar bara Angers St Laud. Gah! Jag som är så bra på SJ... TGV och SNCF är svåååårt..... :)

2006-08-29 @ 18:28:37
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

Stationen i Angers heter Saint-Laud. Precis som Paris olika tågstationer heter olika saker, Montparnasse, Gare du nord etc. Saint-Laud verkar ligga mitt i Angers:
http://www.viamichelin.fr/viamichelin/fra/dyn/controller/mapPerformPage?strAddress=angers+st+laud&strCP=&strLocation=&strCountry=1424&image2.x=0&image2.y=0

2006-08-29 @ 18:39:40
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Ahaaaa, då är jag med... tusen tack. Känns skönt att jag vet att jag kollat rätt i alla fall. :) Bara TGV går från Charles de Gaulle eller? Inte SNCF? En kompis som bott i Paris pratade om att det kunde vara billigare att köpa på stationen istället för innan. Men TGV går alltså inte om det är fullt. Du behöver inte kolla om du inte vet ;) är väldigt nöjd med att jag vet att stationen heter Saint-Laud :D

2006-08-29 @ 20:33:39
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

SNCF är franska motsvarigheten till SJ, alltså de som styr alla tåg som inte är lokaltåg, typ RER:en i Paris. TGV är snabbtåg, men tillhör SNCF.
Jag tror inte att det är billigare att köpa på stationen innan, snarare tvärtom. Ju längre i förväg man bokar ju bättre priser brukar man kunna hitta. Tror jag i alla fall...
Eftersom det går TGV-tåg till Angers är säkert de vanliga tågen betydligt långsammare, om det ens finns några. Från Charles de Gaulle tror jag att det är TGV som gäller.

2006-08-30 @ 01:13:39
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: Cocotte

Sedan kan det ju vara skönt att slippa köa till biljettluckan på flygplatsen med allt bagage. Om det går att få biljetterna hemskickade till Sverige det vill säga?

Vet inte heller hur det är nu, men för två år sedan, innan jag hade ett franskt visakort vet jag att sncf:s biljettmaskiner inte accepterade mitt svenska visa eftersom det, till skillnad från franska kort, kunde användas utan kod i Frankrike. Jag var tvungen att köa i kassan.

2006-08-30 @ 01:26:27
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Tack! Så fort jag har bestämt mig och bokat flygbiljett, får jag kika på det... hade ju varit smidigt att få biljetten hemskickad till Sverige. Vem vet hur länge det kan ta att stå i kö... Då kanske jag missar tåget.... :) Tack så mycket för informationen, lite lättare än att läsa om det på franska när man inte fattar allt.

2006-08-30 @ 10:11:56
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cocotte

Fråga på bara om det är något mer du undrar över.

2006-08-30 @ 11:12:30
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Tack för det, det kommer jag säkert att göra... ;)

2006-08-30 @ 16:03:54
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback