Nya stjärnor och gamla

Okej, jag erkänner. Jag har fastnat för Nouvelle Star. Franska versionen av Idol. Jag tycker att det är kul. Och jag hejar på Christophe. Fast det har inte gått så långt att jag skulle få för mig att ringa in och rösta. Vilka är det egentligen som ringer och röstar på gejer som Idol och Melodifestivalen? Själv är jag både för snål och för oengagerad.

Svenska Idol har jag i och för sig aldrig sett. Men när jag bodde i Kanada följde jag och mina sambos American Idol 2 med största koncentration. Vår favorit var Ruben och han vann.

Samtidigt som nya stjärnor hoppas på genombrott på kanal sex (M6), hoppas gamla mer eller mindre kända före detta stjärnor på en comeback i ettans (TF1) nya dokusåpa Je suis une celebrité, sortez-moi de là. Programmet är baserat på något som heter I'm a celebrity get me out of here och handlar om ett gäng föredettingar som i brasilianska jungeln får olika insekter och larver hällda över sig. Ungefär. Riktigt fånigt. Så fånigt att det tydligen har fått så få tittare att de nu istället för att rösta ut en person per vecka röstar ut en per dag för att få slut på det hela upptäckte jag nu när jag tittade på programmets hemsida.

Kändisdokusåpor har ju annars varit på modet här ett tag nu. För ett tag sedan skrev jag om Jordy, den rappande bebisen, som försökte sig på en comeback i franska kändisfarmen. Men ju fler varianter och ju mindre kända "kändisarna" blir, desto svalare blir intresset. Jag tror att det börjar lukta slutet på kändisdokusåpor, men vad vet jag.
 
En av de franska kändisarna som är med i det nya programmet är förresten svensk. Sångerskan Indra från Göteborg. Jag har sett henne på tv någon innan. I Frankrike. I Sverige har jag aldrig hört talas om henne och jag tror att hon bara är känd här. Hon flyttade till Paris som ung och hade några discohittar på tidigt nittotal. På hennes hemsida kan man läsa att ett av de finaste minnen hon har från sin karriär var när hon var förband till Prince på Bercy. Där står också att hon är "la suédoise préférée des français", fransmännens favoritsvenska. Inte illa. Och nu pillar hon på larver i direktsändning.

Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Jag följde Nouvelle Star förra våren. Men inte tusan ringde jag och röstade jag heller. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback