Kallt

Nu har vinterkylan nått Frankrike på riktigt. Det är svinkallt och idag snöade det lite, lite. Några flingor trots att det var sol och blå himmel mest överallt. Gick ner på stan och kollade lite. Jag frös så in i bomben. Ändå tyckte jag att jag hade klätt på mig hyfsat. Två långärmade tröjor, kappa, halsduk, vantar... Var tvungen att ta bussen hem och har inte slutat frysa än.

När jag i Frankrike säger att jag fryser får jag ALLTID kommentarer av typen "men du måste väl vara van". "Ni vikingar klarar väl lite kyla." "Du måste väl ha varit om värre" och så vidare, och så vidare. Men nej, nej, man vänjer sig inte. Att komma från Sverige betyder inte automatiskt att man gillar kyla och mörker. Snarare tvärtom tror jag. Ändå är jag inte den mest frusna typen. Jag är oftast rätt varmblodig.

Jag har ju trots allt överlevt en vinter i Montréal. Där var det riktig vinter och riktig kyla. -35 grader var det under karnevalen i Québec (-55 om man räknade in vinden). Hur klarade jag det? Jag tror inte ens att det var minusgrader idag. Runt noll var det nog.

Imorgon bär det av till Paris. Jag packar ner ett par långkalsonger.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Efterson jag kommer från Kiruna känner jag igen den där kommentaren... Det är som att man på något vis ska bli resistent mor kyla bara för att man vuxit upp på ett kallare ställe. Jag fryser mycket mer i Västerås (för att inte prata om Göteborg!) på intern än i Kiruna, men det beror nog mest på att jag har mer kläder på mig i Kiruna.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback