Åh en hushållsvåg, vilken överraskning!

Jag gillar att köpa julklappar. Jag tycker att det är kul att slå in paket, skriva god jul och fixa. I år har jag väl kanske inte köpt några storslagna saker men pysslat och handlat så att jag nu har en hel hög med klappar. Till julen väcks min väl dolda pysselgen plötsligt till liv och jag tejpar frenetiskt och knorrar budgetsnören. Jag har till och med kokat kola, slagit in fint och lagt i gulliga små korgar till fransmannens mormor och farmor.

Fransmannen själv däremot tycker inte alls det är kul att köpa julklappar. Han har frågat några gånger vad jag önskar mig men jag har inte direkt kommit på något bra. Jag är rätt dålig på att önska mig saker. Känns inte direkt som att jag behöver något speciellt. Inte just nu i alla fall eftersom allt fortfarande känns rätt så tillfälligt.

Men så idag när jag satt och bläddrade i en kokbok som jag köpt till lillebror fransman fick jag plötsligt en idé:

- Jag skulle vilja ha en hushållsvåg.
- Bra! Det ska du få i julklapp av mig!
- Men när ska du hinna köpa det, vi åker ju imorgon.
- Ja just ja, men du ska väl åka och handla i morgon, kan inte du köpa en då. Välj någon du vill ha.

Det här är romantik på högsta nivå. Inte bara ska jag få en hushållsvåg i julklapp. Jag får dessutom köpa den själv. Undrar vilket papper jag ska använda när jag slår in den...

Kommentarer
Postat av: Agneta

Hm. Jag vet inte jag... Jag tror att jag hade protesterat :-).

Postat av: krokofanten

Fransmännen är inte alls så romantiska som man kan tro. Min fransman vill ge mig ett smycke i julklapp, men jag måste följa med och välja ut det så att jag verkligen gillar det. Ok det är väl snäppet bättre än hushållsvågen... Hade faktiskt tänkt att önska mig en själv... :o) Jag tycker att en julklapp skall vara en överraskning... Annars kan man ju inte gå där och klämma och undra... på julklapparna alltså...
En annan sak... Fransmännen, i allmänhet "râle" (klagar) så himla mycket... Gapar först och tänker se'n.
Gapar att "jag kan inte hitta det eller det" utan att leta först... Non, mais... :o(

2005-12-22 @ 09:57:18
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: Cocotte

Ja fast jag vet ju att han inte är någon presentman. Han är inte direkt typen som skulle ge mig en blomma eller ett smycke eller något annat "onödigt".
Dessutom har de inte alls samma julklappstradition i hans familj som i min. Hos oss tar det säkert ett par timmar att öppna alla julklappar och se vad ala fått och så. Av hans föräldrar fick vi ett täcke i år. Och det köpte vi i november...
Så i år får jag nog inga paket på julafton. Men får nog en och annan klapp när jag kommer hem till Sverige efter jul istället. Så jag klagar inte.

2005-12-22 @ 10:03:56
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Cocotte

Krokofanten: Läste precis ditt inlägg. Min vill också att jag ska välja allting själv. Men det tar ju som sagt bort tjusningen lite grand... Eller helt och hållet. Även om det förstås är lika snällt.

2005-12-22 @ 10:07:24
URL: http://cocotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback